-->
Miten kieli syntyi aikojen aamuhämärissä? Ehkä
sattui niin, että kaukaiset esivanhempamme ensin ääntelivät ja vasta
vähitellen älysivät, että ääntelyllä voi jotain tarkoittaakin.
Ehkä heille kävi vähän niin kuin sille humalaiselle, joka aikansa
mölistyään vaikeni, kun hoksasi, että mölinä vaikutti muihin,
että hänen äänellään oli näille merkitystä, ja tässä
nimenomaisessa tapauksessa lähinnä häiritsevää merkitystä.
Mihin kieltä sitten käytettiin ammoisessa
muinaisuudessa tai ehkä mieluummin, käytettiinkö sitä joihinkin
muihin tarkoituksiin kuin mitä sillä on edelleen? Voimme kuvitella
tilanteen, jossa jokin metsän peto uhkaa ihmistä. Toinen ihminen
huomaa pedon ja varoittaa kumppaniaan äännähtämällä tälle
jotain. Toisessa tilanteessa metsästäjät palaavat saaliineen
kotiluolalle, ja heidät otetaan vastaan riemukkaasti. Metsämiehet
haluavat tietenkin kertoa retkestään, kun taas kotipuolessa
pysytelleillä on tarve puhua siitä, miten aika on kulunut
luola-askareissa.
Nuo tilanteet voi puitteiltaan modernisoida ydinsisällön
muuttumatta. Kieli on ollut ajasta aikaan yhteisöllinen eli
sosiaalinen väline: kielen avulla ihmiset ovat väittäneet (ja
kuunnelleet), kysyneet (ja vastanneet), myöntäneet (ja kieltäneet),
kertoneet ajatuksistaan, varoittaneet toisiaan vaaroista, vakuutelleet asioiden todenperäisyyttä tai vakuuttaneet toisilleen uskollisuutta, hoivanneet toisiaan - pelkkä ihmisen ääni saattaa
lohduttaa -, pettäneet toisiaan ja valehdelleet toisilleen jne.
Kielellisen vuorovaikutuksen tuloksena ihmisjoukoista
on sukeutunut ryhmiä, joilla on tiettyjä ääntämystapoja, tyypillisiä eleitä ja ilmeitä, sopivina pidettyjä
puheissaolemisen tapoja, sopimattomina pidettyjä keskustelun aiheita
jne. Lapsi joka on kasvanut ryhmänsä jäsenenä, on oppinut
pitämään kotiluolansa viestimistapoja normaaleina ja niistä
poikkeavia "murtamisena". Ajanoloon murre-erot ovat luoneet
ryhmätunnetta, ja niistä on kehitetty pilkkasanomuksiakin kuten
hämäläisten /l/:n käytöstä: "Älä velä, se ei pilä, se
om mäläntyny köylem pätkä."
Edellä kuvattu yhteisöllinen kielenkäyttö on
erittäin moninaista, ja vaikka sen ydinsisältö ehkä onkin säilynyt
samanlaisena, kielenkäytön ilmenemismuodot ovat varmasti lisääntyneet historian kuluessa. Juuri kasvaminen tietyn yhteisön jäseninä ja sen kielen tai kielten käyttäjinä on tehnyt meistä ihmisiä.
Mutta me kaikki olemme jatkuvasti tekemisissä myös toisenlaisen kielen kanssa, sen, jonka vain me itse pystymme toteamaan. Tarkoitan sitä kielen käyttöä, joka tapahtuu mielessämme. Kuljemme kadulla ja heräämme yhtäkkiä ajatuksistamme: huomaamattamme olemme tulleet perille koko matkan miettien vain omia asioitamme. Olemme kenenkään kuulematta "puhuneet itseksemme" kävellessämme.
Mutta me kaikki olemme jatkuvasti tekemisissä myös toisenlaisen kielen kanssa, sen, jonka vain me itse pystymme toteamaan. Tarkoitan sitä kielen käyttöä, joka tapahtuu mielessämme. Kuljemme kadulla ja heräämme yhtäkkiä ajatuksistamme: huomaamattamme olemme tulleet perille koko matkan miettien vain omia asioitamme. Olemme kenenkään kuulematta "puhuneet itseksemme" kävellessämme.
Miten tämä sisäinen keskustelu on syntynyt? Onko se
saanut alkunsa niin, että ihminen ensin on äännähdellyt alussa
mainitsemani humalaisen tavoin muiden seurassa, huomannut
sitten, että kas, minähän äännähtelen, ja ruvennut sen jälkeen
käyttämään kielellisiä ääntämyksiä myös mielessään?
Kysymys on mielenkiintoinen, ja se on ollut myös tieteellisen
tutkimuksen aiheena. Voit lukea tästä lisää.
Ehkä sisäisellä puheella ei ole ollut mitään esiasteita. Ehkä
ihminen on alusta alkaen puhunut itsekseen. Siirtymistä tähän
kielenkäyttötapaan ei ole voitu todentaa, koska meillä ei ole
pääsyä toistemme ajatuksiin. Me emme tiedä, mitä toisten mielessä
liikkuu. Toki he saattavat kertoa meille juttelevansa itsekseen, ja
erilaisilla kojeilla ihmisten mielenliikkeiden heijastumia aivoisssa
ja muissa lihaksissa voidaan myös yrittää jäljittää.
Mutta antaako
tuollainen tutkimus varmoja tuloksia? Voihan olla niinkin, että se mitä kojeet näyttävät
aivojen ja hermoston toiminnasta samaan aikaan, kun koehenkilö sanoo puhuvansa itseksekseen, liittyy johonkin muuhun hänessä
tapahtuvaan aktiviteettiin kuin sisäiseen puheeseen. Koska emme itse
kuule tai muuten kykene todentamaan toisten sisäistä puhetta, sen
olemassaolosta ei siis lopultakaan ole täyttä varmuutta.
Jos en voikaan varmasti tietää, että sisäistä
puhetta ylimalkaan on olemassa muualla kuin juuri minun
mielessäni, voin silti pitää lähtöolettamuksena, että en ole
ainoa, joka keskustelee itsensä kanssa. Tästä olettamuksesta
lähtien pohdin edelleen, mitä käyttötarkoituksia sisäisellä
puheella on.
Minä rupesin miettimään tuota kysymystä, kun huomasin metsävaelluksillani, että mielessäni liikkui usein se, mikä minua mahdollisesti odotti seuraavana päivänä. Minä ikään kuin pallottelin erilaisia näkymiä mielessäni. Ajatuksiini nousi uhkakuvia: liukastun ja jään pahasti loukkaantuneena makaamaan maahan ilman, että kukaan tulee auttamaan minua. Pimeässä metsässä olin aluksi usein erittäin peloissani, kunnes totuin synkkään metsään ja yksinäisyyteen. Nuo näkymät ja tuntemukset olivat mielenkiintoisia esimerkkejä sisäisestä puheesta, sillä ne eivät olleet paikalleen jähmettyneitä kuvia vaan kuvasarjoiksi heijastunutta keskustelua itseni kesken.
Minä rupesin miettimään tuota kysymystä, kun huomasin metsävaelluksillani, että mielessäni liikkui usein se, mikä minua mahdollisesti odotti seuraavana päivänä. Minä ikään kuin pallottelin erilaisia näkymiä mielessäni. Ajatuksiini nousi uhkakuvia: liukastun ja jään pahasti loukkaantuneena makaamaan maahan ilman, että kukaan tulee auttamaan minua. Pimeässä metsässä olin aluksi usein erittäin peloissani, kunnes totuin synkkään metsään ja yksinäisyyteen. Nuo näkymät ja tuntemukset olivat mielenkiintoisia esimerkkejä sisäisestä puheesta, sillä ne eivät olleet paikalleen jähmettyneitä kuvia vaan kuvasarjoiksi heijastunutta keskustelua itseni kesken.
Luulen, että ihmisten sisäinen puhe on aina ilmentynyt
kuvasarjoina, jotka koetaan ainakin toisinaan
puheena. Kun kulkiessamme sanomme itsellemme, että seuraavan mutkan
takaa pitäisi järven jo näkyä, mielessämme saattaa olla tien,
sen tekemän mutkan ja järven kuva. Huomaamme tässä yhteydessä
sen kiintoisan seikan, että viljelemme semmoisia ilmauksia kuin "tie
tekee mutkan" ja "kirkko
tulee vastaan", vaikka kyseiset seikat - tie ja kirkko
- pysyvät paikallaan.Tämä merkitsee sitä, että aktivoimme
ajatuksissamme ympärillä olevan itsessään melko staattisen
maiseman. Miksi teemme näin? Luultavasti sen vuoksi, että
tuollainen aktivointi liitttyy sisällämme syntyviin sanallistumiin
ja mielikuvasarjoihin. Kielelliset ilmaukset aktivoivat meitä olemaan sekä psyykkisesti että fyysisesti
läsnä tilanteessa, kun esimerkiksi kuljemme pitkin maantietä.
Sisäinen puhe kytkeytyy kiinteästi yksilön
henkiinjäämiseen, selviytymiseen. Se on jonkinlainen näkymien
luoja, niiden järjestelijä ja arvioija. Osa sisäisestä puheesta
päätyy yhteisen viestinnän piiriin, mutta ei läheskään kaikki. Émile Zola (1840-1902, viite vie Wikipediaan) muistan lukeneeni mietteen, että
ajatus syntyy suussa. Tulkitsen sen niin, että se, mitä aiomme sanoa, suodattuu
yhteiseen kommunikaatioon vasta puhetilanteessa.
Samalla kun se suodattuu, se muovautuu sisällöltään usein toisenlaiseksi kuin se, mitä olimme aikoneet sanoa.
Silloinkin kun olemme innokkaasti keskustelemassa jonkun
kanssa, mielessämme liikkuu muitakin kuin puhekumppaneidemme ääniä. Käymme monesti rinnakkain sekä yhteistä että sisäistä keskustelua. Jälkimmäinen keskustelu poikkeaa
yhteisesti käydystä keskustelusta mm. sikäli, että osapuolet, minä ja toinen-minä, eivät kuule toisiaan. Kyse on yleensä dialogista, joka on kuin "kuurojen puhetta". Sisäinen puhe ei
siis edustu dialogisina äännöksinä vaan jossakin
toisessa muodossa, monesti kuvina.
Sisäinen puhe on ihmisyksilön
ominta kielenkäyttöä, kommunikaation yksityisalue. Arvelen, että se kehittyi omaksi alueekseen, jotta ihmisellä olisi
paikka, jossa hän voisi käydä läpi sosiaalisia suhteitaan,
suunnitella sanottavaansa ja tehtäviään, pohtia asemaansa ja
tilaansa yhteisössään.
Sisäinen puhe ei ole merkityksetön asia yhteisön kannalta, vaan sillä
on poliittisiakin vaikutuksia. Ei liene sattuma, että ihmisten
yksilöllisyyttä väheksyvät tai halveksuvat aatteet kuten
kommunismi, natsismi ja fasismi sekä tiettyjen
uskontojen suuntaukset ovat pyrkineet tunkeutumaan sisäisen puheen alueelle.
Ne ovat käyttäneet keinonaan ideologista ja uskonnollista
propagandaa, sen rummuttamista ihmisten mieleen. Ne ovat pyrkineet
pakottamaan ihmiset kuuliaisuuteen ja tottelevaisuuteen esimerkiksi maalaamalla heidän
eteensä tai kirkoissa heidän päänsä päälle kuvia helvetin
kauhuista, syytämällä vihaa "noita toisia" kohtaan,
vainoamalla vääräuskoisia, polttamalla paholaisen
palvelijoiksi leimattuja roviolla, tuhoamalla ihmisiä
keskitysleireissä jne.
Aatteet ja uskonnot ovat usein olleet ihmisten sisäisen
puheen tai, kristillistä ilmaisua käyttääkseni, heidän sielunsa
todellisia vihollisia. Propagandaa harjoittamalla ne ovat yrittäneet
häiritä ihmisen sisäistä puhetta ja voittaa ne äänet, jotka
ovat ihmisten omia, turmella ja tuhota kielen, jonka ihmiset itse vain havaitsevat.
Olemme kieliyhteisömme jäseniä mutta olemme myös oman sisäisen kielemme haltijoita. Näin liikumme kahdessa maailmassa:
yhteisessä ja omassamme. Samalla kun emme yleensä voi irtautua
yhteisen kielen merkityksistä sisäisessä puheessamme,
tuotamme ja toteamme sisäistä kieltä tavalla, jota yhteinen kieli
ei koskaan voi jäljentää. Kuinka monta kertaa olemmekaan ajatelleet asian aivan oikein kykenemättä ilmaisemaan sitä ymmärrettävästi!
Yhteinen ja sisäinen kielenkäyttö muodostavat kumpikin oman viestintäympäristönsä, ne ovat kaksi eri vuorovaikutuksen
maailmaa. Ja ne molemmat ovat tärkeitä meille ihmisinä. Jos annamme muiden tunkeutua sisäiseen tilaamme ja ehkä
tuhota sisäisen puheemme, meistä tulee muiden ohjaamia eli heteronomisia ihmisiä, pahimmassa tapauksessa robottien kaltaisia olentoja. Jos taas uppoudumme omaan
maailmaamme niin, että yhteys sosiaaliseen ympäristöömme häiriintyy
tai katkeaa, olemme ääritapauksessa autismin uhreja.
Yhteisen ja oman maailman välisessä jännitteessä kehitymme
omiksi yksilöiksemme. Monet kokevat tämän prosessin vaikeaksi. Albert Camus puhui ihmiseksi tulemisesta taisteluna.
Mutta menipä prosessi, elämämme mihin suuntaan hyväänsä, taistelun tulos on
kuitenkin aina pieni ihme, ihmeinen eli lyhyemmin sanottuna, ihminen.
Sisäinen kieli on sisäistä ääntä, ja siitä lukemattomat ajattelijat ovat puhuneet maailman sivu. Sokrates kutsui sitä "daimoniksi", ja sillä oli myönteinen, ihmistä suojeleva merkitys. Juutalais-kristillisessä perinteessä "daimon" muuttui "daemoniksi" ja "demoniksi". Ihmisten sisäinen ääni siis demonisoitiin yhteisen uskomisen nimissä. Itsenäinen ajattelu on aina ollut uhka vallankäyttäjille, niille jotka luulevat tietävänsä paremmin kuin me itse, miten meidän tulee ajatella ja tuntea. Onneksi meidän ei ole pakko enää seurata tuota sisäisen äänen demonisoivaa perinnettä, vaan voimme olla oma itsemme, itsenäisiä ihmeisiä.
Sisäinen kieli on sisäistä ääntä, ja siitä lukemattomat ajattelijat ovat puhuneet maailman sivu. Sokrates kutsui sitä "daimoniksi", ja sillä oli myönteinen, ihmistä suojeleva merkitys. Juutalais-kristillisessä perinteessä "daimon" muuttui "daemoniksi" ja "demoniksi". Ihmisten sisäinen ääni siis demonisoitiin yhteisen uskomisen nimissä. Itsenäinen ajattelu on aina ollut uhka vallankäyttäjille, niille jotka luulevat tietävänsä paremmin kuin me itse, miten meidän tulee ajatella ja tuntea. Onneksi meidän ei ole pakko enää seurata tuota sisäisen äänen demonisoivaa perinnettä, vaan voimme olla oma itsemme, itsenäisiä ihmeisiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Voit mielihyvin kommentoida blogejani. Du kan gärna lämna kommentarer på mina bloggar. You are welcome to comment on my blogs. Bonvolu, skribu notojn pri miaj blogoj.