Taustaa
(1)
Ei
sen enempää hallituksen lakiehdotuksessa kuin laissa kansallisista
vähemmistöistä ja vähemmistökielistäkään1
puututa kysymykseen, miten niiden
ruotsinsuomalaisten, jotka asuvat suomen kielen hallintoalueen2
kunnissa, tulisi
järjestäytyä.
Kysymys järjestäytymisestä on olennainen, koska
kuten lakiehdotuksessa todetaan, kansallisilla vähemmistöillä
on nyt "oikeus olla erilaisia ja säilyttää oma
kielensä ja kulttuurinsa ja kehittää niitä" (ks. Regeringens
proposition (RP), s. 29). Lain viidennessä pykälässä
sanotaan, että hallintoviranomaisten on annettava kansallisille
vähemmistöille mahdollisuus vaikuttaa niitä koskevissa
kysymyksissä ja, sikäli kun se suinkin on mahdollista,
neuvotella vähemmistön edustajien kanssa näistä
kysymyksistä. Lainlaatijat ja poliittiset päättäjät ovat varmaan
huomanneet, että ruotsinsuomalaiset ovat jo järjestäytyneet,
ja päättäneet, että tätä järjestäytymistä tulee hyödyntää
halluketta toteutettaessa.
Tässä
esityksessä pohdin ruotsinsuomalaisten demokraattisesti legitiimin
edustuselimen aikaansaamisen edellytyksiä. Tuollainen elin
olisi hyvä rakentaa, mutta sen tiellä on monia esteitä. Esitykseni
ydinkäsitteitä on demokraattinen
legitimiteetti.
Legitimiteetti voi olla normatiivista tai/ja empiiristä
lainmukaisuutta. Tässä yhdistän ne, mikä tarkoittaa, että
legitiimi asia on sellainen, jonka kansalaiset hyväksyvät ja
joka lisäksi on lainmukainen (ks.
esimerkiksi fi.wikipedia.org/wiki/Legitimiteetti).
Demokraattinen legitiimisyys on sellaisilla asioilla, joista
kansalaisilla on ollut mahdollisuus sanoa mielipiteensä
vaaleissa, joissa on valittavana eri vaihtoehtoja ja jotka ovat
yleiset, yhtäläiset, suorat ja salaiset. Totean, että en
puutu nyt hallukkeen piirissä toimivien kunnan enemmistöä
edustavien poliitikkojen ja virkamiesten valtuutukseen.
Käsittelen ainoastaan heidän neuvottelukumppaniensa,
ruotsinsuomalaisten edustajien valintaa.
Ruotsinsuomalainen
valitsijakunta
Valitsemisen
pohtiminen on hyvä aloittaa valitsijakunnasta. Puheena olevassa
vähemmistölaissa puhutaan vähemmistöstä, mutta laki ei käsittele
vähemmistöä juridisena henkilönä, jolla olisi oikeuksia ja
velvollisuuksia. Ryhmän sijasta puhutaan yksilöistä ja todetaan,
että "jokainen henkilö ratkaisee itse, katsooko hän
kuuluvansa kansalliseen vähemmistöön vai ei ja tahtooko hän
vaatia sitä suojaa ja tukea, jota yhteiskunta tarjoaa kielen ja
kulttuurin vaalimiseen" (ks. RP, s. 14). Vähemmistöön
kuuluminen perustuu yksilölliseen samastukseen (självidentifikation)
ja etniseen ryhmään kiinnittymiseen (etnisk
förankring i gruppen).
Todettakoon, että "etnistä kiinnittymistäkään" ei
selvitetä tarkasti. Näin ruotsinsuomalaisen valitsijakunnan
koostumus jää epämääräiseksi asiaksi, ja se herättää
epäilyn, voiko sen varaan todella rakentaa ryhmää demokraattisesti
ja legitiimisti edustavaa elintä.
Edellä mainittua
epämääräisyyttä lisää se, että ei ole täsmällistä
tietoa, paljonko ruotsinsuomalaisia Göteborgissa saati koko
Ruotsissa asuu. Tämä johtuu siitä, että Ruotsi ei rekisteröi
kansalaistensa äidinkieltä (tai ensikieltä) kuten Suomi. Meillä
ei ole myöskään kunnollista määritelmää sille, mitä termillä
"ruotsinsuomalainen" tarkoitetaan. Senhän voi
ruotsintaa sekä termillä "sverigefinne" että
"sverigefinländare". Huomattakoon kuitenkin,
että kansallisia vähemmistöjä koskevassa laissa käytetään
yksinomaan termiä "sverigefinne". Näin tehdään siksi,
että laki koskee suomen kieltä ja sen käyttämistä Ruotsissa.
Suomenruotsi ei kuulu Ruotsin kansallisiin vähemmistökieliin
kuten suomi.
Ruotsinsuomalaisten
poliittista asemaa voi verrata muiden vähemmistöjen vastaavaan
asemaan. Seuraavaksi kerron hyvin lyhyesti suomenruotsalaisten
järjestäytymisestä ja eritoten heidän folktingetistään
(ks.
folktinget.fi/suomeksi/folktinget/organisaatio).
Folktingetin jäsenet valitaan kunnallisvaalien tulosten perusteella.
Puolueet ja ryhmittymät voivat asettaa ehdokkaita
vaalipiireittäin niin kutsutuilla pitkillä listoilla siinä
järjestyksessä, kuin ne haluavat ehdokkaansa otettavan huomioon
äänten laskennassa. Mitään erillisiä folktingetin vaaleja
ei järjestetä, vaan sen edustajisto määräytyy sen mukaan,
keitä suomenruotsalaisia ehdokkaita kunnallisvaaleissa on
äänestetty.
Folktingetin
valitsijakuntana ovat näin ollen henkilöt, joiden
suomenruotsalaisuutta ei tarkisteta; folketingetiin voi
päästä suomenruotsalainen suomenkielistenkin äänillä.
Huolenaiheena ei ole valitsijoiden vaan valittujen
suomenruotsalaisuus, josta saman lähteen mukaan sanotaan näin:
"Ruotsinkielisiksi ehdokkaiksi lasketaan ne
kunnallisvaaliehdokkaat, jotka ovat ilmoittaneet ruotsin
kielen äidinkielekseen väestötietojärjestelmään –
kaikki kyseisten ehdokkaiden äänet lasketaan automaattisesti
mukaan."
Folktingetiä
kootessa kyetään takaamaan se, että folktingetin edustajisto
kuuluu suomenruotsalaiseen vähemmistöön. Voimme tehdä sen
huomion, että julkista valtaa ei Suomen lainsäädännössä ole
annettu epämääräisesti määritellylle vähemmistölle, vaan
sitä on saanut laissa selkeästi määritelty instituutio (tässä:
folktinget).
Edellä sanotun
pohjalta päättelen, että ruotsinsuomalaisten edustuselintä
pystytään tuskin rakentamaan folktingetin kaltaiseksi mm. sen
takia, että se edellyttäisi suuria muutoksia voimassa olevaan
vähemmistöjä ja vähemmistökieliä koskevaan lakiin. Tilanne
voi tietenkin muuttua eli on muistettava vanha elämänohje "Säg
aldrig "Aldrig"".
Toinen
lähellä ruotsinsuomalaisia oleva vertauskohta on
sametinget/sámediggi/saamelaiskäräjät,
joita
on Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.
Niiden edustajat valitaan joka neljäs vuosi, Norjassa
valtiopäivävaalien yhteydessä. Henkilö on äänikoikeutettu,
jos hän on täyttänyt 18 vuotta tai saavuttaa sen iän vaalivuonna,
jos hän katsoo olevansa saame ja jos hän tai joku hänen
vanhemmistaan, isovanhemmistaan tai esivanhemmistaan on
käyttänyt saamea. Tämäntapaisten kriteereiden varassa Norjassa,
Suomessa ja Ruotsissa pidetään vaaliluetteloa äänioikeutetuista
saamelaisista (ks. Ruotsi: www. sametinget.se/1009; Suomi:
www.samediggi.fi/ ja Norja: www.ssb.no/samer/).
Ruotsinsuomalaisen
vähemmistön edustuselin voidaan tietenkin valita laatimalla
valitsijakunnasta vaaliluettelo. Mutta miten se olisi tehtävä?
Saisiko kuka tahansa tietyn hallukekunnan asukas, joka on vähintään
18-vuotias ja tuntee itsensä ruotsinsuomalaiseksi, rekisteröityä
siihen? Suomen kielen käyttöä ei voine ottaa ehdoksi, koska mukaan
olisi saatava niitäkin ruotsinsuomalaisia, joiden ensikieli tai
ainoa kieli on ruotsi eli jotka eivät kuulu käsitteen
"sverigefinne" vaan käsitteen "sverigefinländare"
piiriin. Kuten jo on todettu, ei ole selkeää tapaa määritellä,
kuka on ruotsinsuomalainen. Kun selvät kriteerit puuttuvat,
ketkä täyttävät ruotsinsuomalaisuusehdon, ei ole myöskään
edellytyksiä laatia ruotsinsuomalaisia koskevaa vaaliluetteloa.
Ruotsinsuomalaisten
valtaoikeudet
"Valtaoikeus"
tarkoittaa 'oikeutta käyttää julkista valtaa', ja voimme kysyä,
onko ruotsinsuomalaisella vähemmistöllä sellaista valtaa. Heillä
on kyllä oikeus käyttää suomea, saada suomenkielistä palvelua
ja hoitoa lain määräämissä rajoissa. Mutta käyttääkö
ruotsinsuomalaisten vähemmistö julkista valtaa? Tähän täytyy
vastata myöntävästi, sillä monien ruotsinsuomalaisten järjestöjen
joukossa on sellaisia, jotka ovat hankkineet julkista valtaa
otettuaan tehtäväkseen esiintyä ruotsinsuomalaisten
edustajina. Tärkein näistä järjestöistä on ruotsinsuomalaisten
valtuuskunta / sverigefinländarnas delegation.3
Ruotsinsuomalaisten
valtuuskunta toteaa lähtökohtansa kertoessaan synnystään (ks.
www. sverigefinne.nu): "Ruotsinsuomalaisten valtuuskunta
perustettiin keväällä 2000 Valtiopäivien vähemmistöpoliittisten
päätösten tuloksena." Ruotsin valtiopäivät ei siis
asettanut valtuuskuntaa, vaan valtuuskunta saatiin aikaan
"päätösten tuloksena". Valtuuskunta toteaa esittelyssään
myös, että sillä on "perustamisensa jälkeen tunnustettu
asema ruotsinsuomalaisten edustajana yhteyksissä Ruotsin
valtioon, valtion viranomaisiin, Ruotsin kuntien ja maakäräjien
yhteisjärjestöön ja Euroopan neuvostoon". Missään
kohdassa ei oteta esille valtuuskunnan demokraattista
legitimiteettiä, mikä on ymmärrettävää, koska siltä puuttuu
se.
Ruotsinsuomalaisten valtuuskunnan jäsenet on poimittu eri
tahoilta ruotsinsuomalaisten järjestöistä ja julkisista
laitoksista.
Valtuuskunta
käyttää siis julkista valtaa, jos kohta se ei ole saanut valtaansa
ruotsinsuomalaiselta vähemmistölta demokraattisesti ja
legitiimisti.
Onko sitten mitään toiveita tällaisen, julkista
valtaa käyttävän ruotsinsuomalaisten edustuselimen luomisesta?
Onko vähemmistölle aikomus antaa tällaista valtaa? Hallituksen
lakiehdotus puhuu ruotsinsuomalaisten "egenmaktista".
"Omaavaltaa" on turha hakea suomen kielen
sanakirjoista. Tietyt ruotsinsuomalaiset lähteet käyttävät
sanaliittoa "oma valta".
Hallituksen lakiehdotuksen
vähemmistöpolitiikan tulevaa suuntaa koskevassa luvussa
todetaan, että Ruotsilla on kansainoikeudellinen vastuu edistää
vähemmistökieliä ja -kulttuureja (RP, s. 28). Hallituksen
kansallisia vähemmistöjä koskeva strategia käsittää sen, että
vahvistetaan "de nationella minoriteternas egenmakt och
inflytande" (RP, sama kohta). Egenmakt-käsitettä ei kuitenkaan
määritellä eikä edes selvennetä RP:ssa eikä vastaavassa laissa,
mikä hämmentää. (Ks. alaviitettä 5.)
Päätelmiä
Edellä sanotun voi
koota niin, että erinäisine puutteineen laki kansallisista
vähemmistöistä ja vähemmistökielistä ei avaa
mahdollisuutta luoda demokraattisesti legitiimiä ruotsinsuomalaisten
edustuselintä. Ruotsinsuomalaisen vähemmistön "omavalta"
ja kuntien vähemmistöpolitiikkaan vaikuttaminen tulee
halluketta ohjaavan lain takia jäämään sen varaan, mitä eri
toimijat erilaisin valtuutuksin eri tahoilla saavat aikaan.
Mutta vaikka luovummekin vaatimasta tai kehittämästä em.
edustuselintä, voimme toki pyrkiä edistämään omakielistä
vanhustenhuoltoa ja muita, vähemmistön kannalta tärkeitä
asioita. Ei Saksan autobahnojenkaan rakentamiseen tarvittu
demokraattista organisaatiota.
Sellaisen
edustuselimen luominen, joka vastaisi esimerkiksi suomenruotsalaisten
folktingetiä tai
saamelaisten sámediggiä,
edellyttäisi
panostusta huolelliseen suunnitteluun, mahdollista kansallisia
vähemmistöjä ja vähemmistökieliä koskevan lain
muuttamista, organisaation kehittämistä ja vähemmistön yleistä
liikkeellesaamista, mobilisointia, asian hyväksi. Tällaista
liikettä ei ole näkyvissä. Jos siihen joillakuilla on tarmoa ja
halua, ehdotan, että he virittävät ruotsinsuomalaisten järjestöjen
toiminnan toiselle tasolle kuin millä se nyt on.
Ruotsinsuomalaisen
vähemmistön hallinto saadaan demokraattisesti
legitiimille ja kestävälle pohjalle vain, jos muutos lähtee
alhaalta, perusjärjestöistä ja yksityisistä ryhmistä käsin.
Kunnon tulosta ei saada aikaan, jos muutokset suunnitellaan ja
aloitetaan kunnan tai valtion viranomaisten kirjoituspöydillä
vilkkuvista tietokoneista.
Jos
jotakuta kiinnostaa taustani, voin lähettää hänelle
ansioluetteloni.
Lähdeviitteitä ja lisäyksiä:
Regeringens proposition 2008/09:158. Från
erkännande till egenmakt – regeringens strategi för de
nationella minoriteterna (www.notisum.se/rnp/sls/lag/20090724.htm)
ja Laki (2009:724)
kansallisista vähemmistöistä ja vähemmistökielistä
www.notisum.se/rnp/sls/lag/20090724.htm.
Olen
tiivistänyt termin "suomen kielen hallintoalue(hanke)"
"hallukkeeksi". Käytän niitä toistensa samaa
tarkoittavina vastineina.
Ruotsinsuomalaisten valtuuskunta katsoo edustavansa "sverigefinländare",
minkä voi tulkita eri tavoin. Yksi tulkinta on se, että suomen
kieli ei ole niiden ensisijainen tuntomerkki, joita valtuuskunta
edustaa.
Sekä
"egenmakt" että "oma valta" yhdistyvät
vastaavasti adjektiiviin "egenmäktig" ja
"omavaltainen", joka kuvaa vallan ottamista. Esim.
virkamies on "omavaltainen", jos hän ottaa vallan omiin
käsiinsä eikä käytä vain sitä valtaa, joka hänellä
lainmukaisesti on. Egenmakt-termi
saattaa yllätttä lukijan, koska se ei kuulu yleiskielen sanastoon.
Ilmeisesti lainlaatijat ovat pohtineet, olisiko
ruotsinsuomalaiset käsitettävä itsenäiseksi (självständig
tai självbestämmande)
ryhmäksi, jolle tulisi tarjota autonominen asema omine
hallintoineen ja poliittisine elimineen, vai miten heidät tulisi
määritellä.
Syntyneen
lain perusteella tiedämme, että ruotsinsuomalaisilla ei ole
itsehallinnollista asemaa. Jotenkin ryhmän "omavaltaisuus"
kuitenkin oli ilmaistava, ja lain laatijat päätyivät
egenmakt-termiin. Näin
väistettiin toisaalta ryhmän korottaminen autonomiseksi ryhmäksi
ja toisaalta ryhmän sijoittaminen tavalliseksi etniseksi ryhmäksi
Ruotsin muiden etnisten ryhmien joukkoon.
Laki
on selvä: ruotsinsuomalaiset ovat nykyään yksi Ruotsin viidestä
kansallisesta vähemmistöstä. Ryhmän koostumuksen kannalta
on kuitenkin niin, että sen suuren enemmistön muodostavat
Ruotsiin viimeisten 50 vuoden aikana tulleet henkilöt, ja tällä
perusteella kyse on verraten äsken syntyneestä
maahanmuuttajaryhmästä. Sitä, miten ruotsinsuomalaiset ja
muut maahanmuuttajaryhmät eroavat faktisesti toisistaan saamiensa
kielellisten ja muiden oikeuksien suhteen, en käy tässä erikseen
käsittelemään.
Egenmakt-termin
synty on mielenkiintoinen. Se on englannin empowerment-termin
ruotsinnos, joka määritellään näin: "Ordet
egenmakt motsvarar
och motsvaras av det engelska ordet empowerment och syftar till att
en individ i en organisation eller annan grupp skall känna att
denne har makt över sin egen situation, sina arbetsuppgifter, sin
närmiljö etc.. (sv.wikipedia.org/
wiki/Egenmakt).
Suomessa
empowerment ilmaistaan termillä voimaantuminen tai
valtaistuminen. Sen merkitys kuvataan näin:
"Voimaantumisella (valtaistuminen, empowerment)
tarkoitetaan ihmisten ja ihmisyhteisöjen kykyjen, mahdollisuuksien
ja vaikutusvallan lisääntymistä. Voimaantumisessa korostuu oma
sisäinen vahvistuminen (sivistys.net) ja se, että ihminen kokee
olevansa sisäisesti vahva sekä tasapainossa itsensä ja
ympäristönsä kanssa. Voimaantumisen seurauksena hän kykenee
asettamaan ja saavuttamaan päämääriä, tuntee oman elämänsä
olevan hallinnassa sekä itsetuntonsa parantuneen."
fi.wikipedia.org/wiki/Voimaantuminen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Voit mielihyvin kommentoida blogejani. Du kan gärna lämna kommentarer på mina bloggar. You are welcome to comment on my blogs. Bonvolu, skribu notojn pri miaj blogoj.