29.4.12

Finsk trollformel

Min folkskollärare Osmo anordnade en gång en skidtävling. Allt var frid och fröjd tills läraren upptäckte att tre elever genade spåret. Han blev jättearg och när vi samlades i klassrummet efter tävlingen lät han blicken gå från elev till elev. Sedan vände han sig om och skrev på den svarta tavlan Sisu Sauna Sibelius. "Finskheten består av tre s. Och de är dessa tre," fastlog han. Vi tittade på honom knäpptysta och tog till oss trollformeln på tavlan. Att gena i skidtävlingen visade brist på sisu, den första egenskapen hos en riktig finne.


Sisu, uthållighet. Vad har den med sauna att göra? Jo, man anordnar bastutävlingar där fuktig och het bastuånga kniper och bränner över hela kroppen. Segraren av denna tortyrkamp är naturligtvis den som sist kommer ned från bastulaven. Enligt tävlingsinriktade finnar är han en riktig Suomi-poika.

Oftast behöver vi dock inte visa sisu när vi sitter på laven i bastuvärmen. I lugn och ro kastar vi bad på de heta stenarna i bastuugnen (kiuas) och bara njuter av bastuångan. Vi tar fram bastukvasten som vi bundit av björkris, vi doppar den i badbaljan på fotlaven och sätter den för en stund på kiuas. En härlig doft fyller rummet och vi kan börja vihtoa, slå oss milt och snällt med kvasten.

Den ånga som kiuas stenar släpper kallas inte höyry som är det gängse ordet för ånga i finskan. Bastuångan har ett eget ord, löyly. Detta ord är mycket gammalt. Vi finner dess motsvarigheter i finskans avlägsna släktspråk som t.ex. ungerskan. Den ungerska motsvarigheten heter lélek som dock inte betyder 'bastuånga' utan 'ande, själ'.

Kopplingen mellan själ och ånga kommer troligen av att kiuas tämjer elden, den nyckfulla kraften. Värmen, eldens "ande", fångar man i stenar, och denna ande släpper man sedan loss genom att kasta bad på stenarna. I löyly frigörs således anden och den har en renande inverkan på bastubadarna. Sauna är alltså ett ställe där anden kan närvara.

Jag badade i min tidiga barndom i rökbastu. Den hade ingen skorsten utan röken från kiuas gick ut genom en lucka (räppänä) i bastuväggen. Tråkigt nog kan man inte installera rökbastur i moderna hus. Så om man vill bada bastu får man nöja sig med en modernare variant av en vedeldad ugn eller ett eldrivet aggregat. Man kan undra vad som blir kvar av den riktiga saunan i en elbastu. Kanske bara löylys ande.

Men Sibelius då? Han ingår väl också i trollformeln. Han är förstås den finländska kulturens musikikon. Sauna och Sibelius hör ihop, kanske tom. på ett något tragiskt sätt. För under 40-talet brände tonsättarmästaren upp en del av sina kompositioner. Frågan är om tex. den åttonde symfonin som han enligt uppgift då arbetade på gick upp i rök i bastuugnen. Om så hände kan vi förmoda att löylyn från den brända symfonin hade en alldeles säregen ton.

1 kommentti:

  1. Min fru kom tillbaka till mig med hjälp av Dr UDAMA och hjälpte mig att återställa min relation efter 7 månaders bruten relation. Nu lever jag lyckligt med min fru. Allt tack vare UDAMA. Kontakta UDAMA via Ring / WhatsApp ( +1 818 532 9812 ) och endast Whatsapp ( +27 65 897 8226 ) Eller e-post (UDAMAADA@YAHOO.COM) . Det kommer att vara svaret på ditt problem, tro mig. Jag är ett levande bevis på hennes goda arbete. .

    VastaaPoista

Voit mielihyvin kommentoida blogejani. Du kan gärna lämna kommentarer på mina bloggar. You are welcome to comment on my blogs. Bonvolu, skribu notojn pri miaj blogoj.