-->
Suomennos Tatjana N. Tolstajan esseestä "Intelligent". Lähdetiedot tekstin lopussa.
Kouluaikaisen ystävättäreni äiti oli työssä toimeenpanevassa komiteassa. Kerran muuan avunhakijanainen toi lahjuksen: kaksi upeaa suklaakonvehtirasiaa. "Kas, heti huomaa valittajat," puheli ystävättäreni konvehteja syödessään. "Intelligentti 2 ihminen olisi tuonut yhden rasian. Vaan tämä — kaksi. Tyypillistä pikkuporvarillisuutta. Sanon äidille, ettei hän tekisi mitään hänen hyväkseen." Perhe oli hienotunteinen, jopa hienostunut.
Kouluaikaisen ystävättäreni äiti oli työssä toimeenpanevassa komiteassa. Kerran muuan avunhakijanainen toi lahjuksen: kaksi upeaa suklaakonvehtirasiaa. "Kas, heti huomaa valittajat," puheli ystävättäreni konvehteja syödessään. "Intelligentti 2 ihminen olisi tuonut yhden rasian. Vaan tämä — kaksi. Tyypillistä pikkuporvarillisuutta. Sanon äidille, ettei hän tekisi mitään hänen hyväkseen." Perhe oli hienotunteinen, jopa hienostunut.
"Luoksemme tuli nainen, ihan intelligentti, yllään turkki ja jalokivet" — kukapa ei olisi kuullut tuollaisia lausahduksia. Intelligenteiksi kutsutaan niitä, joilla on silmälasit tai kriminnahkainen hattu tai muodikas asu tai suippo leukaparta, tai niitä, jotka eivät käytä siivottomia kirosanoja, tai niitä, jotka pyhkivät jalkansa, ennen kuin astuvat sisään. Tai yksinkertaisesti kohteliaita ihmisiä. Tai niitä jotka pitävät hattua. Tai niitä jotka lukevat kirjoja. "Antakaa meille intellektuellin määritelmä," Dmitri Sergejevich Lihachevilta pyydettiin yhdessä keskusteluohjelmassa. Maan Johtava Intellektuelli, hämillään ja hukkumaisillaan ihailevien katselijoiden aplodeihin, sanoi, että intellektuellina olemista on mahdotonta teeskennellä. Anteliaisuutta — ehkä, hyväsydämisyyttä — ehkä, intellektuellina olemista — ei koskaan.
Vastaus
on ihastuttava, mutta pelkäänpä, epätarkka. Dmitri
Sergejevichinä olemista ei pysty teeskentelemään: hänhän on itse
intellektuaalisuuden kultainen mallimitta monenmonituisille
ihksenimisille. Hänen vierelleen on asetettu toiseksi kultaiseksi mallimitaksi Andrej Dmitrijevich Saharov, mutta heidän
yläpuolellaan ei ole — ketään … Vakanssi on auki, ehdokkaita
ei ole löytynyt. Liikettä niveliin!
Hienostelevat
lahjusten ottajat, oikulliset toimeenpanevan komitean roistot
palauttivat mieleeni sen ajan, kun televisiossa oli Vladimir Poznerin
tavanomaisia keskusteluohjelmia. Puhuttiin sivkseniistyksestä,
intelligentsijasta ja intellektuelleista. Mitä ne semmoiset
ovat? Onko kyse yhdestä ja samasta asiasta? Ja jos ei ole, mikä
yhteys niiden välillä on? Ja missä on niiden ero? Ajatuksiaan
pinnistäen studiovieraat kaatoivat kaiken yhteen kasaan, pohtivat
sitä sitten ja sekoittivat sen uudelleen pystymättä pääsemään
ulos kahden tai kolmen männyn välistä. Työläinen —
intellektuelli, intellektuelli — työläinen. Sinne — tänne,
ikään kuin he olisivat leikkineet typerää tuttua leikkiä
"Talonpoika ja mesikämmen". Heilutetaan taikasauvaa: tuo
kopauttaa vasaralla, tuo toinen … sirpillä.
kseni
Ketä
me hakkaamme, kaverit? Intellektuellia. "Mitä intelligentsija
on tehnyt minun hyväkseni, että sitä siitä hyvästä
kunnioittaisin?" nuori pässinpää kysyy. "Joo, teistähän
me emme tykkää!" ikääntynyt "työläinen" osoittaa
riemastuneena paljaalla sormellaan "hienoa yleisöä".
Ajatelkaapa mielessänne: "intellektuelli" nousisi ja
osoittaisi sormellaan työläistä huutaen: "Teistä me emme
tykkää. Mitä te olette muka tehneet meidän hyväksemme?"
Silloin jos koska hän lakkaisi olemasta intelligentti. Ja kaikki
huutaisivat hänelle: "Oletpa sinä kaveri hävytön!"
"Työläiselle" taas yleisö hämmennyksissään antaisi
anteeksi. "Juuri niin, eivät nuo ole työläisiä," minä
ajattelin. "Nuo ovat roskajoukkoa. Roskajoukkoa omassa
persoonassaan."
Sekaantuen
käsitteissä, ajatellen ääneen, vedoten Bolshaja
Sovetskaja enciklopedijan (BSE, Suuri Neuvostoliiton
tietosanakirja) eri vuosien painoksiin yleisö yritti saada asioihin
järjestystä, formuloida jonkinlaisia määritelmiä. Vladimir
Pozner ehdotti, että intelligentin ihmisen perustuntomerkki on kyky
asettaa kaikki kyseenalaiseksi. Roj Medvedevin mielestä taas se on suvaitsevaisuus erilaista mielipidettä kohtaan. Joku ehdotti sovussa
elämistä: kaikki on luovuutta. (Luovuus on erittäin muodikas sana
nykyään. Yhdellä juna-asemalla näin jopa plakaatin:
"Rautatieläisten tunnuslause on: Innostus ja luovuus."
Sana paikallaan! Kuvitelkaapa mielessänne veturimiehen luovaa
purkausta … Tai ehkä hän onkin avantgardisti? … )
Kotona
istuessani huolestuin jostain syystä, pohdin formulointeja. En
keksinyt mitään. Mikä ihmeen lumiukko tuo intellektuelli oikein
oli! Jäljet näkyivät, mutta ei siitä saanut otetta. Ja se
yritettiin saada kiinni klisheiden avulla. Kas, se livahtikin
pienistä rei'istä.
BSE
on kaiken viisauden lähde. Vasemmalla on vasara, oikealla sirppi.
Keskellä intelligentsija. "Yhteiskunnan kerros."
Suklaakonvehdit. Kulinaristit, jotka ovat paistaneet happaman
luokkakakun, ovat lätkänneet siihen kaiken, mitä ei käy sääli:
siinä on upseereja ja kirjailijoita ja professoreita ja virkamiehiä
ja näyttelijöitä ja taiteilijoita ja insinööreja ja
lääkäreitä … nauhoja, pitsejä, kenkiä — kaikkea, mikä
sopii sielulle. Sitähän on valtava joukko. Sekä boheemi että
kaikki muut putoavat suhahtaen samaan kategoriaan. Byrokraatti ja
balleriina, niin kuin hevonen ja vapiseva kuusipeura, vetävät oman
yhteiskuntakerroksensa rattaita pitkin kapeahkoa
tientapaista sirpin ja vasaran välistä. Vaan urheilija, mikäs
hän on: intellektuelli? Entä passitoimiston työntekijä? Entä
metsuri? Entä kulkulaitosministeri? Ja mihin panisimme
lentoemännän, miljonäärin, taiteellisen viheltämisen
mestarit, hienonpitsinnyplääjän, patologin, KGB:n palveluksessa
"tassuttelevan"?
Vaan
toiselta puolen, muistellaanpa äskeisten vuosikymmenten
tyypillisiä intellektuellin ammatteja: talonmies,
pannuhuoneen lämmittäjä, yövartija! Studiovieraalle, joka
ehdotti NL:n vaakunan käyttöönottoa, kautta sirpin ja vasaran,
olisi pitänyt varmaan ojentaa pyssy, pensseli, leimasin, lusikka ja
haarukka, luuta ja hiilihanko. Lisäksi olisi pitänyt jakaa kasa
lohdutuspalkintoja sille väestönosalle, joka kuuluu
ulkopuolelle jääneiden joukkoon.
Lännessä
ei ole olemassa käsitettä "intelligentsija". Älyllisen
työn tekijöitä kutsutaan "intellektuaaleiksi". Ja
balleriina, olkoonpa hänen otsansa vaikka seitsemän vaaksaa korkea,
ei ole intellektuaali. Eikä myöskään jalkapalloilija ole
intellektuelli. Ei itse presidenttikään. Paitsi ihan
sattumalta.
Vanhalla Venäjänmaalla ei santarmia, kauppiasta
eikä aristokraattia laskettu intelligentsijaan kuuuluviksi.
Muistamme Marina Tsvetajevan kuuluisan huudahduksen: "Minäkö
intellektuelli?! Minähän olen aatelisnainen!" Mutta
"Auroran" yhteislaukaus muutti hänet välittömästi
intellektuelliksi kaikkine siitä aiheutuneine seurauksineen. Stalin
ja Zhdanov ja muu vallanpitäjien joukkio ei rakastanut
intellektuelleja, ja sen asenteen he jättivät perinnöksi
esiinnousevalle roskajoukolle.
Sivistyneisyys
on hengen valistuneisuutta, se on altruismia, se on moraalista
imperatiivia ja omantunnon herkkyyttä ja hivuttavaa vastuun
tuntemista maasta, tulevaisuudesta, omasta kansasta ja toisesta
kansasta, ja pelkoa pahan aiheuttamisesta, ja henkistä näkemystä
ja sääliväisyyttä ja armeliaisuutta ja kykyä iloita toisen
puolesta ja itkeä toisen takia ja ajatusta: "Tuohon minä
varmaan olen syypää", ja huudahdusta: "Miten voisin olla
avuksi?" ja uhrautuvaisuutta ja jaloja aikeita, niitä samoja,
joilla, kuten sananlasku sanoo, tie on kivetty helvettiin.
Onko
intelligentsija intelligentti? Sekä on että ei. Entä työtätekevät?
Entä talonpojat? Sekä ovat että eivät. Intelligentti on se, joka
on intelligentti. Kouluttuneisuus, se että pääsee osalliseksi
maailman kulttuurista, helpottaa asiaa, mutta se ei ole ihmiseksi
kasvamisen tae. Sivistyneisyys on kärsimystä, näkymätöntä,
vapaaehtoista, vaatimatonta henkistä puurtamista. "No, tämän
takia me juuri emme teistä tykkää," huutaa roskajoukko.
"Kurja ja tietämätön …," kuiskuttaa intellektuelli.
"Entä mitä sinä tekisit, jotta minun olisi parempi olla,"
tiukkaa röyhkimys. "Minä autan sinua, nouse ylös hiukan,"
intellektuelli pyytää." "Tästäkö hänelle maksetaan!"
kummastelee roskajoukko. "Hakkaa hänet!"
Hakkaavat.
Uhkarohkealta murskataan käsi. Häntä vainotaan keskitysleirissä.
Saharovin kohdalla — tuon ylevän hengen päälle syljetään.
Hänet ajetaan karkotukseen.
Intellektuellit
… Tohtori Haas3.
Äiti Teresa. Äiti Maria. Albert Schweitzer. Anatoli Koni. Ja
miljoonat muut — te tunnette heidät. Sen joka kauhistui
väkivaltaa. Sen joka antoi almuja kerjäläiselle. Sen joka
piiloutui pogromilta. Sen joka veti toisia pois tulesta. Sen joka
piti huolta orvosta. Sen joka silitti spitaalista. Sen joka huusi:
"Älkää käykö hänen kimppuunsa!"
Sivistyneisyys
on taikasatama, avoin mille tahansa aluksille. Se joka haluaa olla
intelligentti, pääsee mukaan: ei sukupuoli, ei ikä, ei varakkuus,
ei varattomuus, ei työ jota teet, ei asuinpaikkasi, mikään niistä
ei voi olla esteenä; kuningas ja kerjäläinen, vaivainen ja
voimamies ovat samanarvoisia ja vapaita tulemaan mukaan matkalle.
Sinä itse saat kyllä luvan hoitaa tuulen purjeisiisi.
Samoin
kuin minä. Ah, Luoja, kunpa minulla olisi voimia!
Essee
ilmestyi teoksessa T.N. Tolstaja — N.N. Tolstaja Sestry:
Sbornik. - M.
Podkova. 1998. S. 166—165. Kirjailijasta
http://en.wikipedia.org/wiki/Tatyana_Tolstaya.
Tolstaja
käyttää termejä intelligentnyj
'intelligentti,
älykäs', intelligent
'intellektuelli'
ja intelligencija
'intelligentsija',
jotka olen kääntänyt ko. vierassanoilla. Intelligentnost–sanan
olen puolestaan kääntänyt yhteydestä riippuen joko
intellektuaalisuutena
tai
sivistyksenä.
Tolstaja rakentaa esseensä osittain tämän sanan
monimerkityksisyyden varaan. Lukijan on syytä pitää mielessä,
että sivistys
alkutekstissä
yhdistyy em. muihin sanoihin. Lännen älymystöön viitatessaan
Tolstaja käyttää termiä intellektual,
jonka olen kääntänyt intellektuaaliksi.
Saksalainen
silmälääkäri, joka syntyi 1780 Bad Münstereifelissa Sakssa.
Ruhtinas Repninin kutsusta hän muutti Moskovaan, jossa hän toimi
sekä silmälääkärinä että myöhemmin myös vankilalaitoksen
johtajana. Hän tuli tunnetuksi vankilaolojen kehittäjänä siinä
määrin, että hänestä käytettiin nimitystä "pyhä tohtori
Gaas" (= Haas). Hän kuoli 1853 Moskovassa. Hänen
hautapaikkaansa kutsutaan Hasovkaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Voit mielihyvin kommentoida blogejani. Du kan gärna lämna kommentarer på mina bloggar. You are welcome to comment on my blogs. Bonvolu, skribu notojn pri miaj blogoj.