Olen
siis kotoisin Helsingistä. Myös isäni oli syntynyt Helsingissä.
Hän opetti minulle slangia, mistä tamperelainen äitini ei pitänyt,
ja myöhemmin myös viron kieltä. Isäni oli oppinut viroa
toimiessaan Suomen armeijan yhdysupseerina jatkosodan aikana Virossa.
Slangia käytin kavereitteni kanssa; isäni kanssa puhuin aina
silloin tällöin viroa. Ei siitä sen enempää, mutta sekä slangi
että viro ovat pysyneet lähellä sydäntäni.
Minulla
on vaimo ja neljä lasta. Olen asunut Ruotsissa vuodesta 1980; olin
välillä töissä Norjassa puolisentoista vuotta ja Suomessa kolme
vuotta, mutta palasin takaisin Ruotsiin. Minä pidän tästä maasta,
sen ihmisistä, elämästä täällä. Nyt pidän myös ruotsin
kielestä, koska ihan tavallisetkin ihmiset puhuvat sitä. Kuten
monilla ruotsinsuomalaisilla
minulla on kaksi kotimaata ja kuten monet etenkin ensimmäisen polven "ruosut" minäkin kaipaan välillä Suomeen. Päästetäänpä Kuoppamäki
laulamaan meille niin tuttu laulu.
Kuoppamäki: Kotimaa kun taakse jää
Kuoppamäki: Kotimaa kun taakse jää
Olin
lapsi 60 vuotta sitten. Perheemme ei ollut rikas eikä köyhä.
Suomessa elettiin tiukkoja sodanjälkeisiä aikoja. Se ei ollut
semmoinen hyvinvoipa maa silloin kuin se on nykyään. Joku
huomauttaa tähän: "Entäs EU:n lähettämät ruokapaketit
ja Hakaniemen torin soppajonot itenäisyyspäivänä."
Sanokaamme näin: köyhyyttä oli silloin paljon enemmän.
Hyvä
ystäväni Markku oli merimiehen poika. Hän asui äitinsä kanssa
ahtaassa yksiössä. Hänellä oli vaikeuksia oppia lukemaan, ja hän
pissasi housuihinsa, kun opettaja käski häntä lukemaan. Opettaja
sanoi, että Markku on tyhmä. Minä pyysin Markun meille. Halusin osoittaa, että opettaja oli väärässä.
Niin kuin olikin: Markku oppi lukemaan.
Kolme
muutakin kaveriani olivat yksinhuoltajan lapsia; yksi heistä asui
pienessä yksiössä äitinsä ja sisarustensa kanssa. Kaksi muuta, veljekset, asuivat
Helsingin yhdessä esikaupungissa lautamökissä äitinsä kanssa. He kävivät usein meillä ja rupesivat
kutsumaan kotiamme Töölön kansanruokalaksi. Kotimme sijaitsi
Töölössä ja siellä tarjottiin aina syötävää vieraalle.
Kansan- ruokala. Se oli kunnianimi sille kodille, jossa kasvoin.
Meitä
oli monta: vanhemmat ja seitsemän lasta. Lisäksi oli kavereita,
tuttavia, sukulaisia ja ystäviä. Voisin sanoa lapsuudestani kuten
kirjailija Lauri Viita omasta nuoruudestaan: "Oli kerran
ystäväjoukko ja nuoruus. Joka päivä oli kuin luominen olisi
alkanut uudestaan."
Tuommoinen
lapsuus oli hyvä. Oli riittävästi ruokaa, oli turvallista, oli
ystäviä ja oli paljon tekemistä koko ajan. Soitan nyt laulun,
jossa puhutaan lapsista arvoituksellisena kansana. Laulu on
minun mieleeni. Tyttäreni sanoi, että tämä laulu ei ole oikein
mistään kotoisin. Ehkä se onkin vanhemmille tarkoitettu
lastenlaulu.
Det gåtfulla folket
Det gåtfulla folket
Vanhin veljeni kuoli, kun olin seitsemän vuotias. Hänet ammuttiin 14:n ikäisenä partioretkellä. Ampuja oli toinen partiolainen, joka oli ottanut isänsä parabellum-pistoolin mukaan retkelle ja halusi pelotella pienempiä partiolaisia. Ase laukesi ja yksi elämä sammui. Minun veljeni elämä. Ei liene kummallista, että inhoan aseita. Inhoan sotaa. Olen pasifisti ja aseistakieltäytyjä.
Parinkymmenen
ikäisenä kävin Auschwitzissa, natsien rakentamassa
keskitysleirissä. Siellä on lasivitriineissä kasoittain
silmälaseja, hiuksia, proteeseja, lastenvaatteita jne., jotka
otettiin ihmisiltä, ennen kuin heidät tapettiin kaasulla.
Toinen
maailmansota ei lopettanut sotia. Ristiriidat joita aina väistämättä
syntyy ihmisten välille, ratkaistaan usein edelleen asein. Samat
kauhut ovat toistuneet Aasiassa, Afrikassa, Etelä-Amerikassa ja juuri tällä
hetkellä Lähi-Idässä ja Euroopassa.
Mutta
asioiden ei pidä välttämättä olla näin. Yhä useammat ihmiset
ymmärtävät, että me pystymme parempaan, että me pystymme
ratkaisemaan ristiriitamme viisaasti, kaikkia osapuolia kunnioittaen. Tällaisessa käytännönläheisessä inhimillisessä hengessä
toimii kotimaani Ruotsin hallitus. Lisäksi on lukuisia kansainvälisiä, hallituksista
riippumattomia järjestöjä, joiden tavoitteena on
oikeudenmukaisen maailman luominen. Niihin voi lukea semmoiset organisaatiot kuin Amnesty International, Greenpeace, Plogbill-liike,
Positive Futures Network eli Myönteisen tulevaisuuden verkosto jne.
Oikeudenmukainen
maailma koskee kaikkia ihmisiä, ei vain rikkaita länsimaita vaan
myös alikehitettyjä maita, ei vain valkoihoisia vaan myös
muunrotuisia, ei vain aikuisia vaan myös vanhuksia ja lapsia, ei vain kristittyjä vaan myös toisuskoisia ja niitä, jotka eivät tunnusta mitään uskontoa.
Me
pystymme olemaan inhimillisiä. Me pystymme vähentämään tarvetta
ratkaista kiistakysymykset asein. Me pystymme vähentämään sotia.
Soitan nyt Katri Helenan laulaman laulun. Soitin tätä laulua usein
kasettinauhuristani, kun olin aseistakieltäytyjänä ja
yövahtina Perniön alkoholistihuoltolassa 1974. Se piti henkeä
yllä niissä oloissa.
Rakastan
pieniä ihmisiä, lapsia riippumatta ihonväristä,
kansalli-suudesta, uskonnosta, poliittisesta ideologiasta,
sosiaalisesta taustasta, kielestä tai mistä muusta tahansa mikä
erottaa ihmisiä toisistaan. Isänä oleminen on hyvin tärkeä asia. Ehkä mukavien
isien kunniaksi voisinkin panna pyörimään seuraavan levyn. Koska
tämä on suomenkielinen blogi, soitan suomenkielisen version. Ole
hyvä Anttila.
Pieniä
ihmisiä, lapsia, on usein sorrettu. Sydäntä kylmää kun
ajattelee, mihin nöyryytyksiin heidät on pakotettu ja edelleen
pakotetaan monissa köyhissä maissa. Tällä en tahdo kiistää
sitä, että lasten ihmisoikeuksia rikotaan toisinaan myös
hyvinvoivissa teollisuusmaissa.
Muistamme
lasten käyttämisen kaivoksissa, kun Iso-Britannia rakensi
talousmahtiaan, lapsikäsityöläiset kehitysmaissa joissa he
paikoitellen ovat yhä orjien asemassa, lapsisotilaat Afrikassa,
länsimaalaisten miesten pedofiliarikokset Venäjän Karjalassa,
Belgiassa, katolisen kirkon piirissä USA:ssa, Thaimaassa jne.
Lisäksi on muistettava, että joka päivä 30 000 lasta kuolee
aliravitsemuksen ja lääkehoidon puutteiden takia. Niiden
rikosten määrä joita aikuiset ovat tehneet lapsia vastaan on
todella loputon. Yksi tällainen aikuisten suuri, lapsia vastaan
tekemä rikos on sota.
Näin sanoi Aleksej Medjajev, toisen maailmansodan neuvostosotilas Avangard-lehden haastattelussa 22.6.2011:
"Vojna - uzhasna. Khotshu, shtoby boljshe nikogda na zemlje podobnovo nje povtorilosj." (Война — ужасна. Хочу, чтобы больше
никогда на земле подобного не повторилось. Sota on hirveää. Toivon, että sellainen ei koskaan enää
toistuisi maan päällä.) Samoin ajattelivat varmaan miljoonat
muutkin, jotka kokivat, mitä sota on.
Seuraavassa laulussa kerrataan Suomen äskeishistoriaa. Kun kuuntelen
sitä, ajattelen niitä pieniä olentoja, jotka tempaistiin pois
kodeistaan evakkotielle. Äiti ja hänen viisi pientä lastaan.
Miehillä
on tapana sortua puhumaan suurista asioista ja unohtaa, että
käytännön asiat, pyykin peseminen, vaippojen vaihtaminen, ruoan
hankkiminen, siivoaminen ja mitä vielä, on myös hoidettava.
Meidän perheessä, siinä jossa minä olen isä ja vaimoni on äiti
ja jossa meillä on neljä ikiomaa lasta, nuo käytännön asiat on
hoidettu sekä epäoikeudenmukaisesti että oikeudenmukaisesti.
Nykyään ne hoidetaan mielestäni aika oikeudenmukaisesti: käyn
kaupassa, pyykkään ja laitan ruokaa. Vihanneslasagne on parhain
osaamani ruokalaji. Aiemmin tiskasin. Olen tiskannut elämässäni
paljon. Nyt meillä on tiskikone, joten vaivat ovat vähentyneet.
Mutta mielestäni on ihan paikallaan tässä päästää mies
laulamaan tiskaamisen ja siivoamisen vaivoista. Kun tuo mies on
vielä siirtolainen tai kuten nykysuomeksi sanotaan, maahanmuuttaja,
niin laulu sopii tähän oikein hyvin.
Ruotsi on osa Eurooppaa, ja minusta on ensiarvoisen tärkeää, että ruotsinsuomalaiset ja ruotsinsuomalaisuus löytävät paikkansa Euroopan kansojen kartalta. Oikeastaan kyse on hyvin mielenkiintoisesta asiasta: nykyihmisellä on pakko olla monta identiteettiä. Emme ole vain ruotsinsuomalaisia vaan me olemme myös eurooppalaisia. Lisäksi tulee muita identiteetin aineksia kuten joidenkuiden kohdalla isyys, toisten kohdalla ammatti, kolmannen kohdalla harrastukset kuten jalkapallo jne.
Kun
puhumme Euroopasta, puhumme maanosasta, jossa on tapahtunut
hyvin paljon pahaa. Kaksi maailmansotaa on saanut alkunsa meidän
maanosastamme. Mutta Euroopassa on tapahtunut ja tapahtuu myös
paljon hyvää: moderni tiede sai alkunsa täällä; vapaus, veljeys
ja tasa-arvoisuus ilmaistiin täällä ensi kerran ihmisiä
yhdistäviksi perusperiaatteiksi; kirjallisuus, kuvataide ja
musiikki ovat kehittyneet täällä korkealle tasolle.
Ne
rikokset ihmiskuntaa kohtaan, joihin eurooppalaiset ovat
syyllistyneet - siirtomaavalta ja siirtomaasodat, keskitysleirit
jne. - pitävät mielen nöyränä. Meillä ei ole mitään syytä
tuntea moraalista ylemmyyttä, luulla olevamme parempia kuin muut:
muuallakin on luotu tiedettä ja kulttuuria. Tämän nöyryyden ja
realismin muistaen kysymme, millaisen Euroopan haluamme luoda.
Kysymys on tärkeä ja sitä on syytä pohtia. Tässä haluan kertoa
hyvin yleisesti ja lyhyesti omasta Euroopastani.
Minun
Eurooppani on semmoinen, joka ei sulje rajojaan köyhiltä mailta.
Toisaalta en kannata massasiirtolaisuutta, se ei ole kenenkään edun
mukaista. Euroopan on oltava mukana kehitys-yhteistyössä entistä
enemmän ilman, että se samalla muuttuu uudeksi siirtomaaherraksi.
Minun Eurooppani on sosiaalisesti solidaarinen, taloudellisesti
tehokas ja ekologinen, kulttuurisesti monenkirjava ja tietenkin
monikielinen. Minun Eurooppani on epämilitaristinen, semmoinen
jossa ihmiset ymmärtävät, että joka miekkaan tarttuu, se hukkuu
miekkaan, ennemmin tai myöhemmin.
Jag vill leva i Europa.
Suomi on ruotsalainen kieli. Sitä on aina puhuttu
Ruotsin rajojen sisäpuolella. Ruotsi on vaikuttanut enemmän
suomen kieleen kuin suomi ruotsin kieleen. Syy on selvä: yhteisessä
valtakunnassa, riikissä, ruotsi oli valtakieli, suomi enemmän tai
vähemmän syrjässä pidetty valtakunnan itäisen osan,
Österlandetin, kieli.
Suomi ei ole koskaan uhannut ruotsin kieltä, ei edes
Suomessa. On totta, että kielitappeluita oli 30-luvulla, mutta
niihin nujakoihin osallistuivat enimmäkseen keskiluokkaiset ihmiset.
Kyse oli siitä, että ruotsin kielen ylivaltaa mm.
yliopistoissa pyrittiin vähentämään. Suomenruotsalaiset ovat aina
voineet käyttää äidinkieltään kehdosta hautaan. Ahvenanmaa on
virallisesti kokonaan ruotsinkielinen. Kaksikielisyys suomessa ja ruotsissa ei saisi olla puoluepolitiikkaa
vaan asia, joka koituu meidän kaikkien hyödyksi poliittisesta
taustasta riippumatta. Lisäksi haluan kielentutkijana huomauttaa, että useamman kuin yhden kielen taito tekee hyvää aivoillemme. Asiasta on runsaasti tutkimusta.Tunnettu kielitieteilijä Ellen Bialystok kertoo monikielisyyden siunauksista englanniksi tässä.
Olen
puhunut eri tahoilla melko paljon ja usean vuoden ajan
ruotsinsuomalaisuudesta. On tärkeätä, että pohdimme, keitä
olemme ja millaiseksi haluamme luoda oman vähemmistöase-mamme. Me
emme ole ihmisiä, jotka ovat parhaiten kotonaan Silja- tai
Viking-linjan autolautan kannella. Olemme Ruotsin suurin
kielivähemmistö. Olemme Ruotsissa elääksemme ja tullaksemme
toimeen täällä.
Ruotsin lainsäädännön takia me emme tiedä, kuinka
suuria maan kieliryhmät ovat, mutta arvioiden mukaan n. 210 000:n
Ruotsissa vakituisesti asuvan ensikieli on suomi, jota he
käyttävät jokapäiväisenä viestimenään. Suomen saavuttama
virallisen vähemmistökielen asema on tärkeä. Niin ikään
tärkeätä on se, että liki 60 Ruotsin kuntaa kuuluvat suomen
kielen hallintoalueeseen. Se vahvistaa suomen asemaa mm. vanhusten
huollossa, lasten esikoulutoiminnassa ja yleisessä tiedotuksessa.
Tavoitteena tulee olla yhä paremman infrastruktuurin eli
yhteisörakenteen rakentaminen, johon kuuluvat mm. oma lehdistö,
verkkosivustot, suomen opetus alkeista akatemiaan, suomen
kielen tutkimus, vanhustenhuolto, esikoulut, peruskoululuokat
jne. Lisää tietoa asiasta saa tästä. Meidän on
turha taivastella suomen kielen käytön vähenemisestä, ellemme itse ole
valmiit panostamaan suomen kielen siihen. Kieltä on
harrastettava.
Suomen kieli ei ole maailman kaunein kieli. En tiedä,
mikä on maailman kaunein kieli. (Ks. blogiani "Ruma äidinkieleni", 14.3.2013.) Suomalainen kulttuuri ei ole
maailman paras kulttuuri. En tiedä, mikä on maailman paras
kulttuuri. Onneksi suomen kieli ei ole suuri kieli eivätkä
suomalaiset ole suuri kansa. Semmoinen suuruus johtaa hyvin
helposti henkiseen pöhötykseen, omahyväisyyteen ja itsekkyyteen.
Kieltä on harrastettava. Suomen kieli on minun oma
kieleni, se on minulle rakas kieli. Se on talo, jossa asun. Siinä on
katto korkealla, seinät etäällä toisistaan, paljon jänniä
huoneita, hyvä keittiö jossa on pataa, paistinpannua, kasaria
ja kattilaa, mukava takkahuone, jonka tulisijan edessä voi loikoilla
Koskenkorvaa napostellen, verstas jossa voi puuhailla kaikenlaista ja
paljon ikkunoita eri suuntiin niin, että näkee naapuritaloihin.
Tämän talon pihasta pääsee muihin taloihin. Naapurisopu vallitsee
talojen kesken.
Semmoinen
on suomi, minun kieleni, se talo jossa asun ja se pihamaa, josta
välillä olen lähtenyt maailmalle.
Suomea voi harrastaa monin tavoin. Kirjallisuus on yksi hyvä harrastusmuoto. Suomeksi on paljon
hyvää kirjallisuutta. Minun mielikirjailijani on Lauri Viita.Tässä hiukan erilainen muistomerkki Lauri V:n kunniaksi toisen kielineron, Juice Leskisen, tulkitsemana. Lauri V. kuului niihin, jotka saivat minut kiintymään tähän kieleen. Tunnen että kieleni on kotini, ja minun on hyvä olla siinä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Voit mielihyvin kommentoida blogejani. Du kan gärna lämna kommentarer på mina bloggar. You are welcome to comment on my blogs. Bonvolu, skribu notojn pri miaj blogoj.