Johdannoksi
Laadin tämän kirjoituksen 2012, mikä näkyy mm. viittauksista. Arvioni ovat myös senaikaisia. Mutta ehkä tämä teksti virittää ajatuksia ainakin joissakin lukijoissa.
Taustaa
Ei
sen enempää hallituksen lakiesityksessä kuin laissa kansallisista
vähemmistöistä ja vähemmistökielistäkään1
puututa kysymykseen, miten niiden ruotsinsuomalaisten, jotka asuvat
suomen kielen hallintoalueen2
kunnissa,
tulisi järjestäytyä. Kysymys järjestäytymisestä on olennainen,
koska kuten porvarihallituksen lakiesityksessä todettiin, kansallisilla
vähemmistöillä on nyt "oikeus olla erilaisia ja
säilyttää oma kielensä ja kulttuurinsa ja kehittää niitä"
(ks. Regeringens proposition (RP), s. 29). Laadin tämän kirjoituksen 2012, mikä näkyy mm. viittauksista. Arvioni ovat myös senaikaisia. Mutta ehkä tämä teksti virittää ajatuksia ainakin joissakin lukijoissa.
Taustaa
Lain viidennessä
pykälässä sanotaan, että hallintoviranomaisten on annettava
kansallisille vähemmistöille mahdollisuus vaikuttaa niitä
koskevissa kysymyksissä ja, sikäli kun se suinkin on mahdollista,
neuvotella vähemmistön edustajien kanssa näistä
kysymyksistä. Lainlaatijat ja poliittiset päättäjät ovat varmaan
huomanneet, että ruotsinsuomalaiset ovat jo järjestäytyneet,
ja päättäneet, että tätä järjestäytymistä tulee hyödyntää
halluketta toteutettaessa.
Tässä esityksessä pohdin ruotsinsuomalaisten demokraattisesti legitiimin edustuselimen aikaansaamisen edellytyksiä. Tuollainen elin olisi hyvä rakentaa, mutta sen tiellä on monia esteitä. Esitykseni ydinkäsitteitä on demokraattinen legitimiteetti. Legitimiteetti voi olla normatiivista tai/ja empiiristä lainmukaisuutta. Tässä yhdistän ne, mikä tarkoittaa, että legitiimi asia on sellainen, jonka kansalaiset hyväksyvät ja joka lisäksi on lainmukainen (ks. esimerkiksi fi.wikipedia.org/wiki/Legitimiteetti).
Demokraattinen legitiimisyys on sellaisilla asioilla, joista kansalaisilla on ollut mahdollisuus sanoa mielipiteensä vaaleissa, joissa on valittavana eri vaihtoehtoja ja jotka ovat yleiset, yhtäläiset, suorat ja salaiset. Totean, että en puutu nyt hallukkeen piirissä toimivien kunnan enemmistöä edustavien poliitikkojen ja virkamiesten valtuutukseen. Käsittelen ainoastaan heidän neuvottelukumppaniensa, ruotsinsuomalaisten edustajien valintaa.
Ruotsinsuomalainen valitsijakunta
Valitsemisen pohtiminen on hyvä aloittaa valitsijakunnasta. Puheena olevassa vähemmistölaissa puhutaan vähemmistöstä, mutta laki ei käsittele vähemmistöä juridisena henkilönä, jolla olisi oikeuksia ja velvollisuuksia. Ryhmän sijasta puhutaan yksilöistä ja todetaan, että "jokainen henkilö ratkaisee itse, katsooko hän kuuluvansa kansalliseen vähemmistöön vai ei ja tahtooko hän vaatia sitä suojaa ja tukea, jota yhteiskunta tarjoaa kielen ja kulttuurin vaalimiseen" (ks. RP, s. 14). Vähemmistöön kuuluminen perustuu yksilölliseen samastukseen (självidentifikation) ja etniseen ryhmään kiinnittymiseen (etnisk förankring i gruppen).
Todettakoon, että "etnistä kiinnittymistäkään" ei selvitetä tarkasti. Näin ruotsinsuomalaisen valitsijakunnan koostumus jää epämääräiseksi asiaksi, ja se herättää epäilyn, voiko sen varaan todella rakentaa demokraattisesti ja legitiimisti edustavaa elintä.
Edellä mainittua epämääräisyyttä lisää se, että ei ole täsmällistä tietoa, paljonko ruotsinsuomalaisia Göteborgissa saati koko Ruotsissa asuu. Tämä johtuu siitä, että Ruotsi ei rekisteröi kansalaistensa äidinkieltä (tai ensikieltä) kuten Suomi. Meillä ei ole myöskään kunnollista määritelmää sille, mitä termillä "ruotsinsuomalainen" tarkoitetaan. Senhän voi ruotsintaa sekä termillä "sverigefinne" että "sverigefinländare". Huomattakoon kuitenkin, että kansallisia vähemmistöjä koskevassa laissa käytetään yksinomaan termiä "sverigefinne". Näin tehdään siksi, että laki koskee suomen kieltä ja sen käyttämistä Ruotsissa. Suomenruotsi ei kuulu Ruotsin kansallisiin vähemmistökieliin kuten suomi.
Ruotsinsuomalaisten poliittista asemaa voi verrata muiden vähemmistöjen vastaavaan asemaan. Seuraavaksi kerron hyvin lyhyesti suomenruotsalaisten järjestäytymisestä ja eritoten heidän folktingetistään (ks. folktinget.fi/suomeksi/folktinget/organisaatio). Folktingetin jäsenet valitaan kunnallisvaalien tulosten perusteella. Puolueet ja ryhmittymät voivat asettaa ehdokkaita vaalipiireittäin niin kutsutuilla pitkillä listoilla siinä järjestyksessä, kuin ne haluavat ehdokkaansa otettavan huomioon äänten laskennassa. Mitään erillisiä folktingetin vaaleja ei järjestetä, vaan sen edustajisto määräytyy sen mukaan, keitä suomenruotsalaisia ehdokkaita kunnallisvaaleissa on äänestetty.
Folktingetin valitsijakuntana ovat näin ollen henkilöt, joiden suomenruotsalaisuutta ei tarkisteta; folketingetiin voi päästä suomenruotsalainen suomenkielistenkin äänillä. Huolenaiheena ei ole valitsijoiden vaan valittujen suomenruotsalaisuus, josta saman lähteen mukaan sanotaan näin: "Ruotsinkielisiksi ehdokkaiksi lasketaan ne kunnallisvaaliehdokkaat, jotka ovat ilmoittaneet ruotsin kielen äidinkielekseen väestötietojärjestelmään – kaikki kyseisten ehdokkaiden äänet lasketaan automaattisesti mukaan."
Folktingetiä kootessa kyetään takaamaan se, että folktingetin edustajisto kuuluu suomenruotsalaiseen vähemmistöön. Voimme tehdä sen huomion, että julkista valtaa ei Suomen lainsäädännössä ole annettu epämääräisesti määritellylle vähemmistölle, vaan sitä on saanut laissa selkeästi määritelty instituutio (tässä: folktinget).
Tässä esityksessä pohdin ruotsinsuomalaisten demokraattisesti legitiimin edustuselimen aikaansaamisen edellytyksiä. Tuollainen elin olisi hyvä rakentaa, mutta sen tiellä on monia esteitä. Esitykseni ydinkäsitteitä on demokraattinen legitimiteetti. Legitimiteetti voi olla normatiivista tai/ja empiiristä lainmukaisuutta. Tässä yhdistän ne, mikä tarkoittaa, että legitiimi asia on sellainen, jonka kansalaiset hyväksyvät ja joka lisäksi on lainmukainen (ks. esimerkiksi fi.wikipedia.org/wiki/Legitimiteetti).
Demokraattinen legitiimisyys on sellaisilla asioilla, joista kansalaisilla on ollut mahdollisuus sanoa mielipiteensä vaaleissa, joissa on valittavana eri vaihtoehtoja ja jotka ovat yleiset, yhtäläiset, suorat ja salaiset. Totean, että en puutu nyt hallukkeen piirissä toimivien kunnan enemmistöä edustavien poliitikkojen ja virkamiesten valtuutukseen. Käsittelen ainoastaan heidän neuvottelukumppaniensa, ruotsinsuomalaisten edustajien valintaa.
Ruotsinsuomalainen valitsijakunta
Valitsemisen pohtiminen on hyvä aloittaa valitsijakunnasta. Puheena olevassa vähemmistölaissa puhutaan vähemmistöstä, mutta laki ei käsittele vähemmistöä juridisena henkilönä, jolla olisi oikeuksia ja velvollisuuksia. Ryhmän sijasta puhutaan yksilöistä ja todetaan, että "jokainen henkilö ratkaisee itse, katsooko hän kuuluvansa kansalliseen vähemmistöön vai ei ja tahtooko hän vaatia sitä suojaa ja tukea, jota yhteiskunta tarjoaa kielen ja kulttuurin vaalimiseen" (ks. RP, s. 14). Vähemmistöön kuuluminen perustuu yksilölliseen samastukseen (självidentifikation) ja etniseen ryhmään kiinnittymiseen (etnisk förankring i gruppen).
Todettakoon, että "etnistä kiinnittymistäkään" ei selvitetä tarkasti. Näin ruotsinsuomalaisen valitsijakunnan koostumus jää epämääräiseksi asiaksi, ja se herättää epäilyn, voiko sen varaan todella rakentaa demokraattisesti ja legitiimisti edustavaa elintä.
Edellä mainittua epämääräisyyttä lisää se, että ei ole täsmällistä tietoa, paljonko ruotsinsuomalaisia Göteborgissa saati koko Ruotsissa asuu. Tämä johtuu siitä, että Ruotsi ei rekisteröi kansalaistensa äidinkieltä (tai ensikieltä) kuten Suomi. Meillä ei ole myöskään kunnollista määritelmää sille, mitä termillä "ruotsinsuomalainen" tarkoitetaan. Senhän voi ruotsintaa sekä termillä "sverigefinne" että "sverigefinländare". Huomattakoon kuitenkin, että kansallisia vähemmistöjä koskevassa laissa käytetään yksinomaan termiä "sverigefinne". Näin tehdään siksi, että laki koskee suomen kieltä ja sen käyttämistä Ruotsissa. Suomenruotsi ei kuulu Ruotsin kansallisiin vähemmistökieliin kuten suomi.
Ruotsinsuomalaisten poliittista asemaa voi verrata muiden vähemmistöjen vastaavaan asemaan. Seuraavaksi kerron hyvin lyhyesti suomenruotsalaisten järjestäytymisestä ja eritoten heidän folktingetistään (ks. folktinget.fi/suomeksi/folktinget/organisaatio). Folktingetin jäsenet valitaan kunnallisvaalien tulosten perusteella. Puolueet ja ryhmittymät voivat asettaa ehdokkaita vaalipiireittäin niin kutsutuilla pitkillä listoilla siinä järjestyksessä, kuin ne haluavat ehdokkaansa otettavan huomioon äänten laskennassa. Mitään erillisiä folktingetin vaaleja ei järjestetä, vaan sen edustajisto määräytyy sen mukaan, keitä suomenruotsalaisia ehdokkaita kunnallisvaaleissa on äänestetty.
Folktingetin valitsijakuntana ovat näin ollen henkilöt, joiden suomenruotsalaisuutta ei tarkisteta; folketingetiin voi päästä suomenruotsalainen suomenkielistenkin äänillä. Huolenaiheena ei ole valitsijoiden vaan valittujen suomenruotsalaisuus, josta saman lähteen mukaan sanotaan näin: "Ruotsinkielisiksi ehdokkaiksi lasketaan ne kunnallisvaaliehdokkaat, jotka ovat ilmoittaneet ruotsin kielen äidinkielekseen väestötietojärjestelmään – kaikki kyseisten ehdokkaiden äänet lasketaan automaattisesti mukaan."
Folktingetiä kootessa kyetään takaamaan se, että folktingetin edustajisto kuuluu suomenruotsalaiseen vähemmistöön. Voimme tehdä sen huomion, että julkista valtaa ei Suomen lainsäädännössä ole annettu epämääräisesti määritellylle vähemmistölle, vaan sitä on saanut laissa selkeästi määritelty instituutio (tässä: folktinget).
Edellä sanotun pohjalta
päättelen, että ruotsinsuomalaisten edustuselintä pystytään
tuskin rakentamaan folktingetin kaltaiseksi mm. sen takia, että se
edellyttäisi suuria muutoksia voimassa olevaan vähemmistöjä
ja vähemmistökieliä koskevaan lakiin. Tilanne voi tietenkin
muuttua eli on muistettava vanha elämänohje "Säg aldrig
"Aldrig"".
Toinen lähellä ruotsinsuomalaisia oleva vertauskohta on sametinget/sámediggi/saamelais-käräjät, joita on Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Niiden edustajat valitaan joka neljäs vuosi, Norjassa valtiopäivävaalien yhteydessä. Henkilö on äänikoikeutettu, jos hän on täyttänyt 18 vuotta tai saavuttaa sen iän vaalivuonna, jos hän katsoo olevansa saamelainen ja jos hän tai joku hänen vanhemmistaan, isovanhemmistaan tai esivanhemmistaan on käyttänyt saamea. Tämäntapaisten kriteereiden varassa Norjassa, Suomessa ja Ruotsissa pidetään vaaliluetteloa äänioikeutetuista saamelaisista (ks. Ruotsi: www. sametinget.se/1009; Suomi: www.samediggi.fi/ ja Norja: www.ssb.no/samer/).
Ruotsinsuomalaisen vähemmistön edustuselin voidaan tietenkin valita laatimalla valitsijakunnasta vaaliluettelo. Mutta miten se olisi tehtävä? Saisiko kuka tahansa tietyn hallukekunnan asukas, joka on vähintään 18-vuotias ja tuntee itsensä ruotsinsuomalaiseksi, rekisteröityä siihen?
Suomen kielen käyttöä ei voine ottaa ehdoksi, koska mukaan
olisi saatava niitäkin ruotsinsuomalaisia, joiden ensikieli tai
ainoa kieli on ruotsi eli jotka eivät kuulu käsitteen
"sverigefinne" vaan käsitteen "sverigefinländare"
piiriin. Kuten jo on todettu, ei ole selkeää tapaa määritellä,
kuka on ruotsinsuomalainen. Kun selvät kriteerit puuttuvat,
ketkä täyttävät ruotsinsuomalaisuusehdon, ei ole myöskään
edellytyksiä laatia ruotsinsuomalaisia koskevaa vaaliluetteloa.
Ruotsinsuomalaisten valtaoikeudet
"Valtaoikeus"
tarkoittaa 'oikeutta käyttää julkista valtaa', ja voimme kysyä,
onko ruotsinsuomalaisella vähemmistöllä sellaista valtaa. Heillä
on kyllä oikeus käyttää suomea, saada suomenkielistä palvelua
ja hoitoa lain määräämissä rajoissa. Mutta käyttääkö ruotsinsuomalaisten vähemmistö julkista valtaa? Tähän täytyy
vastata myöntävästi, sillä monien ruotsinsuomalaisten järjestöjen
joukossa on sellaisia, jotka ovat hankkineet julkista valtaa
otettuaan tehtäväkseen esiintyä ruotsinsuomalaisten
edustajina. Tärkein näistä järjestöistä on ruotsinsuomalaisten
valtuuskunta/sverigefinländarnas delegation.3 Ruotsinsuomalaisten valtaoikeudet
Ruotsinsuomalaisten valtuuskunta toteaa lähtökohtansa kertoessaan synnystään (ks. www. sverigefinne.nu): "Ruotsinsuomalaisten valtuuskunta perustettiin keväällä 2000 valtiopäivien vähemmistöpoliittisten päätösten tuloksena." Ruotsin valtiopäivät ei siis asettanut valtuuskuntaa, vaan valtuuskunta saatiin aikaan "päätösten tuloksena".
Valtuuskunta toteaa esittelyssään myös, että sillä on "perustamisensa jälkeen tunnustettu asema ruotsinsuomalaisten edustajana yhteyksissä Ruotsin valtioon, valtion viranomaisiin, Ruotsin kuntien ja maakäräjien yhteisjärjestöön ja Euroopan neuvostoon". Missään kohdassa ei oteta esille valtuuskunnan demokraattista legitimiteettiä, mikä on ymmärrettävää, koska siltä puuttuu se. Ruotsinsuomalaisten valtuuskunnan jäsenet on poimittu eri tahoilta ruotsinsuomalaisten järjestöistä ja julkisista laitoksista.
Valtuuskunta käyttää siis julkista valtaa, jos kohta se ei ole saanut valtaansa ruotsinsuomalaiselta vähemmistölta demokraattisesti ja legitiimisti. Onko sitten mitään toiveita tällaisen, julkista valtaa käyttävän ruotsinsuomalaisten edustuselimen luomisesta?
Onko vähemmistölle aikomus antaa tällaista valtaa? Porvarihallituksen lakiehdotus puhui ruotsinsuomalaisten "egenmaktista". "Omaavaltaa" on turha hakea suomen kielen sanakirjoista. Tietyt ruotsinsuomalaiset lähteet käyttävät sanaliittoa "oma valta".4Hallituksen lakiehdotuksen vähemmistöpolitiikan tulevaa suuntaa koskevassa luvussa todetaan, että Ruotsilla on kansainoikeudellinen vastuu edistää vähemmistökieliä ja -kulttuureja (RP, s. 28).
Porvarihallituksen kansallisia vähemmistöjä koskeva strategia käsitti sen, että vahvistetaan "de nationella minoriteternas egenmakt och inflytande" (RP, sama kohta). Egenmakt-käsitettä ei kuitenkaan määritellä eikä edes selvennetä RP:ssa eikä vastaavassa laissa, mikä hämmentää lukijaa. (Ks. alaviitettä 4.)
Päätelmiä
Edellä sanotun voi koota niin, että erinäisten puutteidensa takia laki kansallisista vähemmistöistä ja vähemmistökielistä ei avaa mahdollisuutta luoda demokraattisesti legitiimiä ruotsinsuomalaisten edustuselintä.
Ruotsinsuomalaisen vähemmistön "omavalta" ja kuntien vähemmistöpolitiikkaan vaikuttaminen tulee halluketta ohjaavan lain takia jäämään sen varaan, mitä eri toimijat erilaisin valtuutuksin eri tahoilla saavat aikaan. Mutta vaikka luovummekin vaatimasta tai kehittämästä em. edustuselintä, voimme toki pyrkiä edistämään omakielistä vanhustenhuoltoa ja muita, vähemmistön kannalta tärkeitä asioita. Ei Saksan autobahnojenkaan rakentamiseen tarvittu demokraattista organisaatiota.
Sellaisen edustuselimen luominen, joka vastaisi esimerkiksi suomenruotsalaisten folktingetiä tai saamelaisten sámediggiä, edellyttäisi panostusta huolelliseen suunnitteluun, mahdollista kansallisia vähemmistöjä ja vähemmistökieliä koskevan lain muuttamista, organisaation kehittämistä ja vähemmistön yleistä liikkeellesaamista, mobilisointia, asian hyväksi.
Sellaista liikettä ei ole näkyvissä. Jos siihen joillakuilla on tarmoa ja halua, ehdotan, että he virittävät ruotsinsuomalaisten järjestöjen toiminnan toiselle tasolle kuin millä se nyt on. Ruotsinsuomalaisen vähemmistön hallinto saadaan demokraattisesti legitiimille ja kestävälle pohjalle vain, jos muutos lähtee alhaalta, perusjärjestöistä ja yksityisistä ryhmistä käsin.
Kunnon tulosta ei saada aikaan, jos muutokset suunnitellaan ja aloitetaan kunnan tai valtion viranomaisten kirjoituspöydillä vilkkuvista tietokoneista.
1 Ks. vastaavasti: Regeringens proposition 2008/09:158.
Från erkännande till egenmakt – regeringens strategi för de
nationella minoriteterna (www.notisum.se/rnp/sls/lag/20090724.htm)
ja
Laki
(2009:724) kansallisista vähemmistöistä ja vähemmistökielistä
www.notisum.se/rnp/sls/lag/20090724.htm.
2 Olen
tiivistänyt termin "suomen kielen hallintoalue(hanke)"
"hallukkeeksi". Käytän niitä toistensa samaa
tarkoittavina vastineina.
3 Huomaamme,
että valtuuskunta katsoo edustavansa "sverigefinländare",
minkä voi tulkita eri tavoin. Yksi tulkinta on se, että suomen
kieli ei ole niiden ensisijainen tuntomerkki, joita valtuuskunta
edustaa.
4 Sekä
"egenmakt" että "omavalta" yhdistyvät
vastaavasti adjektiiviin "egenmäktig" ja
"omavaltainen", joka kuvaa vallan ottamista. Esim.
virkamies on "omavaltainen", jos hän ottaa vallan omiin
käsiinsä eikä käytä vain sitä valtaa, joka hänellä
lainmukaisesti on. Egenmakt-termi
saattaa yllätttä lukijan, koska se ei kuulu yleiskielen sanastoon.
Ilmeisesti lainlaatijat ovat pohtineet, olisiko
ruotsinsuomalaiset käsitettävä itsenäiseksi (självständig
tai självbestämmande)
ryhmäksi, jolle tulisi tarjota autonominen asema omine
hallintoineen ja poliittisine elimineen, vai miten heidät tulisi
määritellä
Syntyneen lain perusteella tiedämme, että ruotsinsuomalaisilla ei ole itsehallinnollista asemaa. Jotenkin ryhmän "omavaltaisuus" kuitenkin oli ilmaistava, ja lain laatijat päätyivät egenmakt-termiin. Näin väistettiin toisaalta ryh- män korottaminen autonomiseksi ryhmäksi ja toisaalta ryhmän sijoittaminen tavalliseksi etni- seksi ryhmäksi Ruotsin muiden etnisten ryhmien joukkoon.
Syntyneen lain perusteella tiedämme, että ruotsinsuomalaisilla ei ole itsehallinnollista asemaa. Jotenkin ryhmän "omavaltaisuus" kuitenkin oli ilmaistava, ja lain laatijat päätyivät egenmakt-termiin. Näin väistettiin toisaalta ryh- män korottaminen autonomiseksi ryhmäksi ja toisaalta ryhmän sijoittaminen tavalliseksi etni- seksi ryhmäksi Ruotsin muiden etnisten ryhmien joukkoon.
Laki
on selvä: ruotsinsuomalaiset ovat nykyään yksi Ruotsin viidestä
kansallisesta vähemmistöstä. Ryhmän koostumuksen kannalta
on kuitenkin niin, että sen suuren enemmistön muodostavat
Ruotsiin viimeisten 50 vuoden aikana tulleet henkilöt, ja tällä
perusteella kyse on verraten äsken synty-neestä
maahanmuuttajaryhmästä. Sitä, miten ruotsinsuomalaiset ja
muut maahanmuuttajaryh- mät eroavat faktisesti toisistaan saamiensa
kie- lellisten ja muiden oikeuksien suhteen, en käy tässä erikseen
käsittelemään.
Egenmakt-termin
synty on mielenkiintoinen. Se on englannin empowerment-termin
ruotsinnos, joka määritellään näin: "Ordet
egenmakt
motsvarar och motsvaras av det engelska ordet empowerment och syftar
till att en individ i en organisation eller annan grupp skall känna
att denne har makt över sin egen situation, sina arbetsuppgifter,
sin närmiljö etc.
(sv.wikipedia. org/wiki/Egenmakt).
Suomessa empowerment
ilmaistaan termillä voimaantuminen tai valtaistuminen.
Sen merkitys kuvataan näin: "Voimaantumisella
(valtaistu-minen, empowerment) tarkoitetaan ihmisten ja
ihmisyhteisöjen kykyjen, mahdollisuuksien ja vaikutusvallan
lisääntymistä. Voimaantumisessa korostuu oma sisäinen
vahvistuminen (sivistys. net) ja se, että ihminen kokee olevansa
sisäisesti vahva sekä tasapainossa itsensä ja ympäristönsä
kanssa. Voimaantumisen seurauksena hän kykenee asettamaan ja
saavuttamaan päämääriä, tuntee oman elämänsä olevan
hallinnassa sekä itsetun- tonsa parantuneen."
fi.wikipedia.org/wiki/Voi- maantuminen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Voit mielihyvin kommentoida blogejani. Du kan gärna lämna kommentarer på mina bloggar. You are welcome to comment on my blogs. Bonvolu, skribu notojn pri miaj blogoj.