Nuorena
kuulin vanhemmilta ihmisiltä, että Helsingin puhekieli, slangi, on
huonoa kieltä, hamppareiden ja lättähattujen kielenvääntelyä.
Mutta niinpä me vain sitä käytettiin murkkuiässä, parhaat
ystäväni ja minä, kun olimme retkillä metsissä. Yövyimme tulilla, olipa mikä vuodenaika tahansa, ja kuljimme eteenpäin.
Laadin alla olevan runon noille ystävilleni, "kafruille"
(= kaveri), joiden kanssa vaeltelin 12 - 17 -ikäisenä eli
(pahimpana) puberteettiaikanani. Runo luettiin Toimen Pojat-nimisen
partiolippukunnan 100-vuotisjuhlissa kolme vuotta sitten.
Kafruille
kafrut,
olihan
se aikaa kun
me
skutassa dallattiin, pistettiin pystyyn laavu, bygattiin eldis ja
tykättiin
et
tää vast on kliffaa.
Räntää
sato niskaan niin sulosesti, savu änki silmiin niin ihanasti
ja
kun kusihätä tuli,
oli
pakko kammeta makkarin lämmöstä ulos
ja
hipsiä kalsareissa sivummalle.
Aamu
koitti ja eldis tais sammuu,
unenhorteen
läpi me kuultiin,
kun
hirvi tai jonkun landepaukun karannu lehmä
rupes
Kakarin suolla (*) ammuun.
Mut
me ei skagattu koskaan,
vaikka
mudet ois kyl hakenu veke
jos
n'ois tienny missä nää skundit praijas.
Ei,
ei ne ajat ollu mälsii,
vaan
kuka menneitä jaksais jälsii?
Kafrut,
dallataan eteenpäin,
tsiigataan
mitä ton bärtsin takana on,
hogataan
mitä ton bulin lätäkön takana on!
Tie
jatkuu. Dallataan!
Selitys:
"Kakarin
suo" on isohko suo Nuuksion ulkoilualueella noin 30 kilometrin
päässä Helsingistä pohjoiseen. Huomatkaa: 30 kilometriä on pitkä
matka kulkea reppu / (omatekoinen) rinkka selässä, ja se matka tuli
"dallattua" aika usein. Tosin tietysti otimme joskus
"dosan" (= bussin) tai yritimme päästä polun alkuun
peukalokyydillä. Tämän lisäksi me "dallattiin" myös
muualla kuin Nuuksiossa kuten Lapissa, mm. Utsjoen ja Kevon
maastossa. Sinne liftaamiseen meni aikaa. Kerran Pena ja minä
liftasimme 24 tunnissa Ivalosta Helsinkiin, ja kyllä me oltiin
polleata poikaa kun päästiin perille Stadiin.
Me
ihailimme saamelaisia. Hankimme pitkät "leukupuukot" sekä
paulapieksut talveksi; joillakuilla oli päällään lapinmekko ja hartioittensa suojana lukka eli eräänlainen poncho. Kerran kun
hiihdin lapinmekko päälläni järven jäällä, vastaani tuli
seurue, jonka kärjessä sivakoi pieni poika. Tämä pysähtyi, katseli ihmeissään ja huusi osoittaen
porkallaan minua: "Pappa, se en lappojke!" Sen verran
ruotsia ymmärsin, että osasin olla ylpeä. Muuten Nuuksiossa,
retkimaillamme, oli ilmeisestikin ihan 1600-luvulle saakka samoillut
saamelaisia, koskapa itse sana "nuuksio" tulee saamen
kielen 'laulujoutsenta' tarkoittavasta "njukča"-sanasta.
Suomalaiset ja Ruotsista tulleet maanvaltaajat karkottivat vuosisatojen
kuluessa saamelaiset pohjoiseen. Saivat väistyä kaski- ja
peltoihmisten tieltä.
Mistä
me saimme rahat retkeilyyn? Alkuvuosina vanhemmilta jotka varmaan
huokasivat helpotuksesta, kun olimme poissa meuhkaamasta
kotipuolessa, myöhemmiten kävimme (kesä)töissä, joilla
rahoitimme Lapin vaellukset.
Runossa
käytän sanaa "landepaukku". Me tunnustauduimme "stadin
skundeiksi". Samoilimme maaseudulla, mutta tulimme aika
harvoin tutuiksi maalaisten kanssa. Heitä ei näkynyt metsissä,
joissa me liikuimme. Metsissä oli eläinten lisäksi kaupunkilaisia
retkeilemässä, sienestämässä ja marjastamassa, ja heitä
väistelimme. Siellä kulki myös "eräpoliiseja", jotka
vahtivat maanomistajien maita mm. tulenkäytön kannalta. Eräpoliisit
eivät olleet kavereitamme.
Meitä
oli eri joukkueita eli "vartioita", joihin kuului viidestä
kahdeksaan poikaa - tytöt tulivat myöhemmin kuvaan mukaan, eivät
"miehuuskokeiden" murkkuvuosina. Meillä oli erilaisia
tapoja kätkeä varusteitamme kuten laavukankaita
kallionkoloihin - niitä oli raskas kantaa pikitieltä saakka.
Liikuimme hiljaa välttäen möykkäämistä, viestimme toisillemme
mm. puhaltamalla kämmenpohjiin. Katselimme. Kuuntelimme. Auringon nousujen
lisäksi mieleeni muistuvatkin juuri metsän äänet vuorokauden eri
aikoina.
Pelkäsin
pimeää metsää, kunnes opin voittamaan pelkoni. Se ei ollut
selkävoitto: oli aina mukavampaa istua nuotion tai rakovalkean
ääressä kuin saapastella yksin pimeässä kuusikossa. Nuotiolla
juttua riitti. Meistä muutamat olivat todellisia tarinan iskijöitä
kuten Ravanteri ja Masi. Ikävä että aika on heistä jättänyt.
Minun osakseni tuli laulaa. "On kuollut ontuva Erikson" oli
bravuurinumeroni. Laulan edelleen. "Maita paljon kulkenut oon,
linnun kerallain on laulaneet..."
Kun
olimme viettäneet ajan perjantai-illasta sunnuntai-iltaan "skutassa"
- hiihtolomalla olimme siellä toki pitempään -, palasimme kotiin
kaupunkiin. Minulla oli kotonani kylpyamme, jossa pesin
retkiliat pois. Ammeeseen jäi mustia rantuja, ja vasta vähän
ajan kuluttua oivalsin, että ne johtuivat tervassavusta: olimme
laavulla yöpyessämme polttaneet juurakoita ja niistä ihoon
oli pinttynyt kitinkaltaista tervasainetta.
Ja
sitten koitti maanantai. Menimme kouluun nuokkumaan. Vain yksi meistä
jaksoi loistaa koulussa(kin). Hänestä tuli kirurgi. Meistä muista tuli
ahtaaja, mainoskuvaaja, maanmittari, rakennusinsinööri, upseeri
jonka kanssa väittelin armeijan tarpeellisuudesta, rajavartion
päällikkö joka opetti minut "erälle", selviytymään
metsissä - murheellista että hänkin on poissa keskuudestamme
-, alkoholisti joka kuoli liian nuorena, mainosmies /
tarinaniskijä josta myös aika on jättänyt, ja minä joka istun
tässä työpöytäni ääressä toisessa maassa ja muistelen.
Tie
jatkuu. Dallataan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Voit mielihyvin kommentoida blogejani. Du kan gärna lämna kommentarer på mina bloggar. You are welcome to comment on my blogs. Bonvolu, skribu notojn pri miaj blogoj.