Kaarlon meili piiriläisille:
Aiheen tähän juttuun
antoi hyvä ystäväni, kirjailija Asko Sahlberg. Puhuimme kirjallisuuspiirissä 60-luvun kapinasukupolvesta, ja Asko esitti
väitteen, että siitä sukupolvesta ei ole tullut yhtään merkittävää kapinallista
tai muuten kirjallisesti mullistavaa kirjailijaa. Minulta, tuon sukupolven
yhdeltä läsnäolleelta edustajalta, meni jauhot suuhun.Vasta jälkeenpäin
juolahti mieleeni, että onhan meillä esim. Pirkko Saisio. Ja eikös Timo K.
Mukka ja Hannu Salamakin kuulu tähän yhteyteen? Minusta noissa kirjailijoissa
oli/on kapinahenkeä. En ole tavannut Hannu Salamaa enkä tavannut Mukkaakaan. Ehkä
samaan joukkoon voi niputtaa myös Aulikki Oksasen ja Pentti Saarikosken. En saa
unohtaa myöskään ystävääni, edesmennyttä Veikko Polamerta, Vogelfrei-runoilijaa, joka kuoli aivan
liian varhain.
Ja miten on
lauluperinteen laita, jota edusti Agitprop. Minä en ole varmaankaan ainoa, joka
yhä toisinaan hyräilee sen suggestiivisia lauluja. Ja olihan niitä yhtyeitä
muitakin, kuten Muksut: "Liisankadulla samassa talossa kun on tuo Makkosen
ruumisarkkuliike, vessa vesiposti keittokomero ja huone." Jotenkin noin se
taisi mennä. Ja tuleepa mieleeni Arvo Salon Lapualaisooppera, jonka
pohjalaaset julistivat, että "jumal' auta näillä lakeuksilla ei
pilkata jumalaa", ja pohtivat semmoisia suuria
kysymyksiä kuin lähdettäisiinkö Mäntsälään vai mentäisiinkö ensin kahville. Päätettiin mennä
ensin kahville.
Kuka nykyään käy
äärioikeiston kimppuun Suomessa? Äh, eihän siellä semmoista ole, vaikka
innokkaat tekniikan ylioppilaat perustelevatkin ampumaseuroja ja porvariston
vanha ryssäviha nostaa päätään. Riittävätkö eläkkeet köyhille
laitakaupunkilaisille ja laitamaalaisille? Ruotsinkin lehdistössä on ollut
juttua siitä, että köyhillä menee Suomessa huonosti.
Entä muu kirjallinen
hengenliike noina ammoisina aikoina? Tuosta sukupolvesta tuli monia
kirjallisuudentutkijoita kuten Hannu Riikonen (mm. antiikin kirjallisuuden
ekspertti), Pertti Lassila, Pekka Pesonen (Venäjän kirjallisuuden
asiantuntija), Pekka Tarkka, Juhani Niemi ja Yrjö Sepänmaa
(Wittgenstein-friikki, jos ymmärsin oikein). Miesvoittoista, pahoittelen
muistini valikoivuutta! Kriitikoista en saa juuri nyt mieleeni muita kuin Vesa
Karosen. Ja monihan meistä oli pasifisti, se kuului ikään kuin asiaan,
aseistakieltäytyminen. En muista, minne Juhani ja Jukka lähetettiin, minut
pantiin vuodeksi rappioalkoholistien suljetun hoitolaitoksen yövahdiksi.
Ja keskustelu? Niin,
ylioppilaslehti (ja Arvo Salo) oli juttu sinänsä, mutta olihan Kriittinen
korkeakoulukin, jossa Reijo Wilenius vaikutti ja jossa ensi kertaa kuulin Hannu
Taanilan, kautta aikojen parhaan debattöörin, puhuvan. Nyt en tosin pitäisi
yhtä radikaalina sitä, että hän poltti savuketta samaan aikaan, kun puhui USA:n
Vietnam-politiikkaa vastaan vai lieneekö puhunut jostain muusta
mieliaiheestaan, urkujen soitosta, ruoan laitosta, Martti Lutherin
kansansivistyspyrkimyksistä jne. (Hän tosin unohti kertoa, että Martti L.
kannatti myös ruhtinaita, jotka listivät talonpoikia.) Luther, sanottakoon
ilman sarvia ja hampaita, on kansanvalistuksen alku ja juuri Suomenmaassa.
En ole maininnut
rauhanliikettä (Sadankomiteaa), globaalisen oikeudenmukaisuuden liikettä ja
seksuaalisen tasavertaisuuden liikettä, en Huutomerkki-sarjaa (jossa
käsiteltiin mm. ruotsinsuomalaisia ja jonka autoilunvastaisuudesta pidin
erikoisen paljon), "Repo-radiota", jonka kimppuun siveellinen
kristillinen porvaristo kävi, ja paljoa muuta.
Mutta ehkä tähän lopuksi
on todella tarvetta Asko Sahlbergin lailla pohtia, mitä kestävää tuo sukupolvi
on jättänyt jälkeensä. Se että monet sen edustajista ovat olleet ja ovat ehkä
edelleen suuria julkkiksia (esim. Panu Rajala), ei riitä: julkkius ei ole
kestävää, sen totesivat jo muinaiset roomalaiset.
En pysty vastaamaan
kysymykseen, mutta olen toivoakseni saanut ainakin osan em. jauhoista pois
suustani. Kun me 40-lukulaiset joudumme Kharonin lauttaan, pystytetäänkö yhdellekään meistä muistomerkkiä
suuresta kirjallisesta aikaansaannoksesta? Tuskin. Ei edes Hannu Salamalle,
saati Saarikosken Penalle - sen muistomerkki on täällä Ruotsissa yhdellä
vuorella.
Entä varsinaiset
nykykirjailijat? Erottuuko Suomen nykykirjallisuus yhtä lailla edukseen kuin
esim. sen koululaitos, teknologian korkea taso, EU-myönteisyys, ralliautoilu,
akankanto ja suojalkapallo? Olen lukenut Sofi Oksasta ja ymmärrän, että syynsä
on siihenkin, miksi hän on niin suosittu. Hän kirjoittaa hyvin kipeistä
aiheista. Nauran Hotakaisen jutuille, mutta vain yhdestä olen odottanut nobelistia,
kun sitä kai kuitenkin pidetään laatumerkinnän huippuna. Mainitsin hänet tämän
jutun ensimmäisessä lauseessa.
Askon meili piiriläisille:
Hei,
Lyhyt kommenttini Kaarlolle: asiaahan voi lähestyä yhteiskunnallisesta tai kaunokirjallisesta lähtökohdasta. Käsitykseni on yhä se, etteivät Kaarlon kuuskytluvun idolit, olivat he sitten vasemmistolaisia tai oikeistolaisia (mikä on tässä asiayhteydessä minulle yhdentekevää) ole antaneet minkäänlaista merkittävää panosta suomalaisen sanataiteen kehitykseen ja että heidän mahdollinen kapinallisuutensa kyllä perustuu johonkin muuhun kuin ilmaisun omaleimaisuuteen. Haluan korostaa, ettei ilmaisun omaleimaisuuteen riitä esim. salamamaisen härski ja siksi aikoinaan kuohuttanut tekstuuri eikä myöskään poliittinen lähtökohta taiteellisen työn perusmotiivina. Kokonaan toinen juttu on tietenkin se, että kuuskytlukulaisille voidaan nostaa hattua ilmapiirin vapautumisesta. Mutta se olisi kyllä vapautunut muutenkin. Kapina punaista lippua liehuttamalla, kirkkoa herjaamalla tai rohkeita seksuaalikuvauksia tekemällä on luonnollisesti ollut kapinaa, mutta nimenomaan sanataiteen näkökulmasta sangen näennäistä sellaista.
Asko Sahlberg
Lyhyt kommenttini Kaarlolle: asiaahan voi lähestyä yhteiskunnallisesta tai kaunokirjallisesta lähtökohdasta. Käsitykseni on yhä se, etteivät Kaarlon kuuskytluvun idolit, olivat he sitten vasemmistolaisia tai oikeistolaisia (mikä on tässä asiayhteydessä minulle yhdentekevää) ole antaneet minkäänlaista merkittävää panosta suomalaisen sanataiteen kehitykseen ja että heidän mahdollinen kapinallisuutensa kyllä perustuu johonkin muuhun kuin ilmaisun omaleimaisuuteen. Haluan korostaa, ettei ilmaisun omaleimaisuuteen riitä esim. salamamaisen härski ja siksi aikoinaan kuohuttanut tekstuuri eikä myöskään poliittinen lähtökohta taiteellisen työn perusmotiivina. Kokonaan toinen juttu on tietenkin se, että kuuskytlukulaisille voidaan nostaa hattua ilmapiirin vapautumisesta. Mutta se olisi kyllä vapautunut muutenkin. Kapina punaista lippua liehuttamalla, kirkkoa herjaamalla tai rohkeita seksuaalikuvauksia tekemällä on luonnollisesti ollut kapinaa, mutta nimenomaan sanataiteen näkökulmasta sangen näennäistä sellaista.
Asko Sahlberg
Kaarlon meili Askolle:
Niin, nähdäkseni politiikkaa ja kaunokirjallisuutta on hankala erottaa semmoisina
aika myrskyisinä aikoina, joita elettiin 60-luvun lopussa ja 70-luvun alussa.
Joten "kaunokirjallinen lähtökohta" suhteessa tuohon aikaan saa
väistämättä poliittista väriä.
On vain hyvä, että voimme esim. lukupiirin kaltaisissa tapaamisissa pohtia tällaisiakin
asioita.
Kuusikymmentäluvulla oli kieltämättä idoleita, monenlaisia idoleita kuten Fidel
Castro ja Che, vaikka juuri idolien murskaaminen oli silloin ajanhenki.
Nuorison kapinaliikkeessä oli hyvin monenlaisia suuntauksia, mm.
Moskova-kommunistisia, maoistisia ja anarkistisia (Kropotkin ja Orwell).
Väite siitä, että ilmapiiri olisi vapautunut muutenkin, on tyypillistä
facit-i-handen-ajattelua. Suomessa tapahtunut kehitys ei ollut irrallaan
kuohunnasta USA:ssa ja Ranskassa; tätä mieltä eivät olleet vain nuoret vaan mm.
filosofi G. H. von Wright, joka kirjoitti oivaltavan kannanoton Vietnamin sotaa
vastaan Hesarissa 1967. "Muutenkin vapautuminen" liittyy siis siihen,
mitä fransmannit ja jenkit olivat touhunneet mm. Indokiinassa.
Myös tuon ajan henkeä on kummallista kuvata "mahdolliseksi
kapinallisuudeksi". Se oli todellista kapinallisuutta, jonka
ilmaisumahdollisuuksia pyrittiin kyllä monin tavoin kahlitsemaan. Tästä yksi
esimerkki on ns. Repo-radion kohtalo. Tietty osa porvaristoa ja kristikansaa
tunsi "kapinasukupolven" olevan uhka ns. perinteisille arvoille.
Asko korostaa omaleimaisuutta, ja ehkä käy päinsä erottaa se mikä on
omaleimaista siitä, mikä sitä ei ole. Mutta luulenpa, että kyseessä ei ole
mikään yliaikainen, ajasta riippumaton seikka vaan ominaisuus joka on
riippuvainen siitä ajasta jota eletään ja siitä paikasta jossa ollaan. Askon
omintakeisuuteen esim. vaikuttaa se, että hän asuu Ruotsissa ja kirjoittaa
monikulttuurisuuden läpimurtoaikana kirjojansa (maahanmuuttajat ja etenkin
ruotsinsuomalaiset kuuluvat hänen henkilögalleriaansa).
Paljossa taiteellisessa ilmaisussa 60-luvulla oli poliittinen lähtökohta.
Taiteellisen luomistyön ja yhteisön tai yhteiskunnan suhteet olivat keskeisiä
asioita. Tämä suhde muuttuu ajan myötä, minkä huomaa, jos vertaa esim.
Sillanpään Hurskasta kurjuutta Linnan tirologiaan ja Sahlbergin Tammilehtoon.
Tammilehtoa ei voisi kuvitella esim. valkoisten oman författarin B.
Gripenbergin kirjoittamaksi. (Gripenberg
tosin oli muistaakseni runoilija, ei prosaisti.)
Punalippuisuus ja seksuaalinen vapautuminen ovat leimanneet
kuusikymmentälukulaisuuden. Se on se kuva, jota ajanjaksosta on levitetty
vuosikaudet. Mutta ne jotka olivat mukana, tietävät, että ne eivät olleet
suinkaan ainoata keskeisiä asioita. Kokeiltiin ja koetettiin monella tasolla
löytää uusia ilmaisu- ja elämistapoja. Paineita ja vaikutuksia henkiseen
muutokseen tuli erittäin monelta taholta. Kirkon ja rintamasotilaiden
herjaaaminen oli tärkeätä joillekuille, mutta toisia puhutteli enemmän esim.
Yrjö Kallisen, sosialistin ja
buddhistin, sanoma. Siitä oli suora yhteys pasifismiin.
Ei myöskään tule unohtaa historiallista tilannetta, jossa elettiin: laajenevaa
Vietnamin sotaa, Neuvostoliiton roolia maailmanpolitiikassa. Tshekkoslovakian
miehitys jakoi 68-nuorison: minä osoitin Erkki Tuomiojan johtamassa porukassa
mieltä Neuvostoliiton lähetystön edessä 21.8.: "Sosialismi kyllä,
panssarit ei." Neuvostoliiton propaganda puri osaan Suomen nousevaa
nuorisoa, niihin joita kutsuttiin taistolaisiksi. Muihin, kuten minuun ei.
Opettelin kyllä venäjän kieltä, koska ajattelin, että jonkun on pystyttävä puhumaan
niiden, venäläisten kanssa. Todettakoon myös, että sorto jatkui
Tshekkoslovakiassa, mutta vuosi miehityksen jälkeen, 21.8.1969, Neuvostoliiton lähetystön edessä
osoittivat mieltään vain kaksi kumppanusta, Pena ja minä.
Kaarlo Voionmaa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Voit mielihyvin kommentoida blogejani. Du kan gärna lämna kommentarer på mina bloggar. You are welcome to comment on my blogs. Bonvolu, skribu notojn pri miaj blogoj.